Bruker raytracing for å gi grafikken i den gamle klassikeren et skikkelig løft.
Quake II RTX er en ny versjon av id Softwares klassiske førstepersonsskyter Quake II, som benytter seg av raytracing-teknologi for å forbedre grafikken radikalt. Den nye versjonen er avhengig av at du har et GTX-skjermkort, og hvis du vil spille hele spillet må du også ha kjøpt det selv. Men du kan teste «shareware»-versjonen gratis, når Quake II RTX lanseres den 6. juni.
Quake II RTX gjør langt mer enn å legge inn raytracing. Alle teksturene har blitt overhalt, og det samme har våpenmodellene. I tillegg er det en hel rekke systemer som skal forbedre ting som vann, refleksjoner, og så videre. Her er Nvidias egne liste over nyheter:
- Improved Global Illumination rendering, with three selectable quality presets, including two-bounce GI
- Multiplayer support
- Time of day options that radically change the appearance of some levels
- New weapon models & textures
- New dynamic environments (Stroggos surface, and space)
- Better physically based atmospheric scattering, including settings for Stroggos sky
- Real-time reflectivity of the player and weapon model on water and glass surfaces, and player model shadows, for owners of the complete game (the original Shareware release does not include player models)
- Improved ray tracing denoising technology
- All 3,000+ original game textures have been updated with a mix of Q2XP mod-pack textures and our own enhancements
- Updated effects with new sprites and particle animations
- Dynamic lighting for items such as blinking lights, signs, switches, elevators and moving objects
- Caustics approximation to improve water lighting effects
- High-quality screenshot mode that makes your screenshots look even better
- Support for the old OpenGL renderer, enabling you to switch between RTX ON and RTX OFF
- Cylindrical projection mode for wide-angle field of view on widescreen displays
Quake II RTX er basert på Q2VKPT. Dette var et hobbyprosjekt primært utviklet av tyske Christoph Schied, som fikk mye positiv oppmerksomhet da det dukket opp tidligere i år. Grunnen til at Quake II kan brukes for prosjekter av denne typen er at id Software i 2001 gjorde spillmotoren til «åpen kildekode»-programvare, og alle som vil kan bruke koden som basis for egne prosjekter.
Samtidig er altså ikke selve spillinnholdet gratis, og dette er grunnen til at du må ha en egen kopi av fullversjonen om du vil spille gjennom hele spillet. Her er en trailer:
Og her er en video som forklarer hvordan det hele fungerer: