Hamlet møter Groundhog Day

I Elsinore må Ofelia prøve å hindre tragedien i å utfolde seg slik den gjorde i skuespillet.

Det nye eventyrspillet Elsinore ser svært ambisiøst ut. Spillet tar utgangspunkt i Shakespeare-skuespillet Hamlet, men gir deg muligheten til å forandre utfallet gjennom en avansert «historiesimuleringsmotor» der du sømløst påvirker det som skjer videre i spillets verden med dine handlinger.

Skuespillet møter simulatoren

Tenkte bare å be deg om å ikke forlate rommet ditt i de neste dagene.

Du spiller Ophelia (eller Ofelia, som hun heter på norsk), som våkner opp etter en mildt sagt ubehagelig drøm. Hun ser for seg at fire dager senere, vil alle i slottet være døde – hvis ikke hun foretar seg noe drastisk. Samtidig ser det ut som hun har blitt fanget i en tidssløyfe, og må gjenoppleve disse fire dagene om og om igjen helt. Dermed må hun prøve å forhindre tragedien.

Dermed slås du løs i en verden der alle har sine egne agendaer og timeplaner, som dynamisk påvirkes av dine valg. Når ting går galt, noe de utvilsomt vil gjøre, vil du forhåpentligvis kunne identifisere grunnen, og dermed prøve å forhindre det i å skje neste gang du spiller. Ophelia husker alt som har skjedd i tidligere tidssløyfer, og får dermed gradvis nye valg.

Det hele virker som nevnt temmelig ambisiøst, og jeg aner ikke om utviklerne har lykkes i å få det til å fungere like godt i virkeligheten som på papiret. Men spillet ser ut til å ha fått en god mottakelse så langt, i alle fall. Det er ute på PC, og her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.