Kriminalmysterium satt til en åpen verden der du kan utforske hver eneste bygning.
Noen mener at spillutviklere skal være forsiktige med ambisjonsnivået. Jeg har en annen mening – hadde vi fått klassikere som Elite, Carrier Command, Lords of Midnight eller Daggerfall om utviklerne ikke drømte større enn det som kanskje var helt fornuftig? Det bør med andre ord ikke være overraskende at jeg har sansen for hva indie-utvikleren Cole Jeffries prøver på med det kommende detektivspillet Shadows of Doubt.
Åttitalls film-noir-eventyr
Shadows of Doubt er satt til en alternativ versjon av åttitallet, der privatiseringen har gått så langt at selv politiarbeid blir utført av kommersielle aktører. Du spiller en privatdetektiv som tjener til livets opphold ved å finne og selge informasjon, og nå jakter du på en seriemorder. Skjønt, han eller hun er langt fra det eneste potensielle målet ditt i spillets store og åpne bymiljøer, der hver eneste bygning kan utforskes og hundrevis av simulerte innbyggere lever sine egne liv på den ene eller andre siden av loven.
Hver eneste innbygger i byen har sitt eget liv, med en jobb, et sted å bo, venner, ting han eller hun liker å gjøre, og daglige rutiner. Dette må du bruke til din fordel, når du for eksempel skal finne ut når det er lurt å bryte deg inn i leiligheten deres for å lete gjennom de private papirene deres på jakt etter spor. Underveis kan du forbedre egenskapene dine, oppgradere kontoret ditt, for på den måten å bli en mer effektiv detektiv.
Fallhøyden er selvsagt stor for ambisiøse prosjekter som dette, så Shadows of Doubt er nok ikke et spill jeg ville følt meg helt sikker på å forhåndsbestille. Men det blir spennende å se hvordan spillet ender opp – det har ikke fått noen lanseringsdato enda, men du kan se hvordan det arter seg nå i denne 20 minutter lange videoen:
Spillet kommer til PC, og kanskje også konsoll.