Etter å ha solgt over ti millioner kopier av Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, tar utgiveren retrospillene sine seriøst.
At spillhistorien er full av gull er vi fullstendig klar over her på bruket, men de større utgiverne har tradisjonelt hatt et litt halvhjertet forhold til sine gamle klassikere. Dette ser ut til å forandre seg betraktelig nå, for gigantutgiveren Activision er veldig fornøyd med hvordan deres nyversjoner av Crash Bandicoot-spillene har gjort det på markedet.
Og det har de vel også god grunn til. Ifølge Activision-sjefen Bobby Kotick har nemlig Crash Bandicoot N. Sane Trilogy solgt over ti(!) millioner kopier så langt, og han understreker at dette «åpenbart» har hatt en stor påvirkning på selskapets finanser. Ikke så rart, med tanke på at N. Sane Trilogy neppe kostet like mye som selskapets gjennomsnittlige spill å lage.
Baner vei for nye utgivelser
Resultatet av dette er ikke bare positivt for Activisions pengetellere, men også for oss spillere. For det første understreker Kotick at utgiveren nå har blitt overbevist om at «disse seriene» [Crash Bandicoot og Spyro] fortsatt har noe for seg, men han sier også at selskapet nå planlegger å hente frem igjen flere klassiske merkevarer fra spillbiblioteket deres.
Activision var faktisk den første tredjeparts konsollspillutgiveren noensinne, og startet så langt tilbake som i 1979, så de har en lang historie full av klassikere – og når man legger til spillbiblioteket til Vivendi Universal Games, Sierra, Infocom, Dynamix, Blizzard og andre selskaper som nå er en del av Activision-imperiet får vi en temmelig gigantisk skattekiste med spillklassikere.
Kotick lover flere nyversjon-annonseringer i tiden som kommer, og det blir spennende å se hva de finner på. Vi får bare håpe kvalitetsnivået holder det samme høye nivået som i Crash Bandicoot N. Sane Trilogy og nye Spyro the Dragon, og at mikrotransaksjonene fortsetter å holde seg unna.