Commodore 64 hadde den beste lydbrikken – hva skjer når man kombinererer åtte av dem?
Da Commodore 64 ble lansert i 1982 var det få som egentlig skjønte hvor kraftig den innebygde lydbrikken SID (Sound Interface Device) egentlig var. Men utover åttitallet fikk man gradvis øynene opp for lydbrikkens kvaliteter og muligheter, og et av resultatene var at maskinen hadde noe av den beste spillmusikken åttitallet hadde å by på.
Brikken ble designet av Robert Yannes, som senere kom til å starte synthesizerprodusenten Ensoniq, som i et senere intervju sa han mente de eksisterende lydbrikkene på markedet var primitive og «åpenbart designet av folk som ikke hadde snøring på musikk.»
Gammel brikke, nye triks
SID kan i utgangspunktet spille av digital lyd i tre kanaler, men hva skjer når man kombinerer åtte av dem? Jo, man får 24 separate kanaler med herlig synth-lyd, og nå har den tyske SID-maestroen Markus «LMan» Klein laget en låt som faktisk utnytter åtte SID-brikker i én maskin.
I utgangspunktet ble den laget for en demo der man «jukset» litt ved å bruke FPGA-implementasjoner av SID-brikken kombinert med Ultimate 64, men i videoen under kan du se og høre hvordan det fungerer på en ekte Commodore 64-maskin med åtte ekte SID-brikker (av typen 6580) installert:
Hvis du vil høre mer Commodore 64-musikk, fra ekte spill denne gangen, har vi litt her. Og her.
Viktig å nevne at folk må sjekke ut Lukhash på tuben også ;)