De tre første Dragon Quest-spillene slippes på Switch

Men det virker kanskje ikke som Switch-versjonene har fått all den kjærligheten de fortjener.

Square Enix har annonsert at de tre første spillene i Dragon Quest-serien skal slippes for Switch. De slippes i separate utgivelser (Dragon Quest, Dragon Quest II, Dragon Quest III), merkelig nok med svært forskjellig pris, men alle dumper inn på eShop den 27. september.

Switch-versjonen av originale Dragon Quest.

Den japanske utgiveren lover grafiske «forbedringer» og diverse andre moderniseringer, men skal ellers være ganske like de originale spillene. Dragon Quest ble først lansert på NES i 1986, og var et av de toneangivende spillene for utviklingen av japanske rollespill (eller JRPG-spill). Det ble en enorm suksess på markedet, og solgte over to millioner kopier i hjemlandet alene.

Spillet ble skapt av Yuji Horii, og var inspirert av vestlige rollepsill som Wizardry og Ultima, men designet for spillere som var ukjente med rollespill (eller bare dataspill generelt) fra før. I tillegg til et forenklet grensesnitt hadde spillet større fokus på historiefortelling enn mange vestlige utgivelser i sjangeren.

Med på laget fikk Horii den anerkjente tegneseriekunstneren Akira Toriyama, som et par år tidligere hadde laget en liten serie ved navn Dragon Ball, og Koichi Sugiyama som musikk-komponist. Det var også dette trekløveret som sto bak de neste spillene i serien.

Litt annen grafikkstil i kampsekvensene.

Hva med overføringen?

Square Enix har et variert rulleblad hva overføringer av klassiske rollespill til nye plattformer angår, og mange husker nok rabalderet rundt Chrono Trigger på Steam. Skal jeg dømme etter skjermbildene, kan det nok se ut de kommer til å høste kritikk denne gangen også.

Det er for eksempel stor forskjell på bakgrunnsgrafikken og spillfigurene – bakgrunnene er uskarpe og åpenbart tegnet i en lavere oppløsning enn de langt skarpere figurene, og noen steder er det også ganske åpenbare skiller mellom rutene spillverdenen er bygd opp av. I tillegg har Square Enix valgt å bytte piksel-monstrene ut med konseptbilder, slik at vi hopper inn i en helt annen grafikkstil i kampene.

I hvor stor grad disse tingene påvirker moroa er selvsagt en annen sak, men det ser ikke ut som utgiveren har gitt disse prosjektene de økonomiske forutsetningene de egentlig fortjener, all den tid dette er noen av de viktigste japanske spillene fra åttitallet.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.