Det er femten år siden det gufne plattformspillet Gish debuterte via digital distribusjon. Nå får det forbedringer.
Gish fra 2004 var et av de første digitalt distribuerte spillene som fikk solid dekning av en internasjonal spillpresse som på det tidspunktet behandlet PC som en utdatert plattform de helst ikke ville ha så mye å gjøre med, og heller ikke hadde spesielt mye til overs for spill som ikke kom fra «skikkelige» spillutgivere.
Mange år senere var Gish også et av spillene i den aller første Humble Bundle-pakken, og havnet dermed i Steam-kontoene til en absurd mengde spillere. Hvis du er en av dem som på ett eller annet tidspunkt har plukket opp dette morsomme lille spillet, kan du nå glede deg til at det får en oppdatering, i forbindelse med spillets femtenårsjubileum.
Bedre opplevelse, nye brett
Det er Edmund McMillen (en av tre hovedutviklere bak originalspillet) som røper dette på Twitter. Han forteller at oppdateringen vil inkludere ulike forbedringer for å gjøre spillet triveligere å spille («quality of life-improvements»), men også noen bonusbrett som forhåpentligvis kan friste veteranene til å ta en ny runde med spillet.
McMillen gir også et rimelig kraftig hint om at det vil få en fysisk lansering via Limited Run Games, og at spilldokumentargjengen i Noclip arbeider med en video om spillet. Alt sammen ser ut til å være cirka én måned unna.
Gish er et plattformspill der du spiller en tjæreblob ved navn Gish. Han må navigere seg gjennom en serie todimensjonale nivåer for å redde kjæresten sin, og dette involverer massevis av utfordrende hopping og klatring. Spillet benyttet seg av realistisk fysikksimulering lenge før dette ble vanlig i spill, og nivåene er fulle av interaktive elementer som Gish må forholde seg til.
Hovedblobben selv kunne dessuten forandre form underveis, og på den måten endre måten han påvirket (og ble påvirket av) miljøene rundt seg.