Denne gangen heter det bare Trackmania, med liten m.
Stadium-miljøet fra TrackMania Nations er kanskje ikke det morsomste eller mest interessante TrackMania-miljøet, men det er det mest populære. Nå kommer det tilbake i ny drakt, i en nyversjon av TrackMania Nations som simpelthen skal hete Trackmania. Med liten m, så det blir absolutt ingen sjanse for å forveksle det med originale TrackMania. Ahem.
En, to, tre, fire…
Dette blir faktisk den tredje TrackMania Nations-nyversjonen som lanseres, etter TrackMania Nations Forever og TrackMania² Stadium. Men denne gangen fortelles det om et mer «live»-fokusert spill, der man i tillegg til den tradisjonelle kampanjen også får daglige utfordringer via en kombinasjon av baner laget av folk i spillmiljøet.
Ellers fortelles det at spillet får nye muligheter for de som liker å lage egne baner, inkludert nye «blokker» som man kan bygge med. For de uinnvidde skipes alle spillene i serien med et innebygd redigeringsverktøy som lar spillerne skape sine egne baner, og i utgangspunktet er dette omtrent like enkelt som å bygge med Lego-klosser.
Hva annet som er nytt vites ikke, og Nadeo-eieren Ubisoft har så vidt jeg kan se heller ikke sagt noe om forretningsmodellen. Spillet slippes den 5. mai for PC, men om det blir eksklusivt for uPlay eller kommer til andre butikker er heller ikke kjent.
Du kan lese et intervju med Nadeo-sjefen Florent Castelnerac på Ubisofts nettsted. Her forteller han litt om det grunnleggende spillkonseptet:
For those that might not be familiar, what are the core characteristics that define Trackmania, and how are they represented in this new game?
FC: Trackmania is based on three pillars: First, racing is universal, and progression is fun. Trackmania gameplay should always be intuitive, four arrows only, and allow easy respawn and improvement. In the upcoming game, we added subtle, but deep, gameplay enhancements to help players improve. For example, the ghosts at checkpoints (at every respawn, the players race their best ghost), or that players maintain their velocity when respawning at checkpoints.
Second, it’s a racing game with a track creator, meaning there is a near-endless supply of new tracks. In the upcoming game, we increase the amount of possibilities for creation. New physical surfaces and new «special blocs» can modify the car behavior. For creators who like to share and stream their creations, special effects will also be available. For example, a “slow motion” block placed just before a finish can spice up a show.
Thirdly, the game also offers competitions, from daily and casual ones to international pro-level leagues.