Erana’s Peace i Quest for Glory

Dette er kanskje mitt favorittsted i noe dataspill. Hva er ditt?

Vi har sikkert alle noen steder i dataspill vi liker spesielt godt, eller har et ekstra nært forhold til. Jeg kan nevne mange. Hovedgata i byen på Melee Island i LucasArts-klassikeren The Secret of Monkey Island. Hula utenfor Seattle i Zak McKracken fra samme selskap. Ei tileldig grotte ved navn Adanumuran i Morrowind. Kaer Morhen i The Witcher III.

So You Want to be a Hero?

Det hele starter i landsbyen Spielburg.
Det hele starter i landsbyen Spielburg.

Et av de stedene jeg liker aller best heter Erana’s Peace, og er en magisk hage langt nord i Spielburg-dalen, i Sierra-spillet Quest for Glory: So You Want to be a Hero. Dette er et eventyr-/rollespill fra 1990, som helt siden jeg stiftet bekjentskap med det for snart 30 år siden har vært et av de viktigste spillene i livet mitt. Spillet gir deg rollen som en eventyrer som ønsker å bli en helt, i en liten alpeinspirert fjelldal som definitivt har sett bedre dager. Fra du ankommer dalen står du fritt til å gjøre hva du vil, og det er opp til deg å finne ut hva som er spillets mål og hvordan du skal oppnå det.

Jeg har fullført Quest for Glory mange ganger, og jeg spiller det fortsatt ved jevne mellomrom – jeg har samme forhold til dette spillet som jeg har til steder fra barndommen, men i motsetning til disse kan jeg alltid komme tilbake til Quest for Glory og oppdage at det er akkurat som jeg husker det.

Spillet finner altså sted i en dal, som hovedsakelig består av skog. I midten av dalen er det en landsby, litt nord for denne er det en borg, og ellers er interessante steder spredd rundt i dalen slik at de krever utforsking for å finne. Monstre og banditter saumfarer skogene på jakt etter heltespirer å spise, så dette er langt fra trygt. Når natten faller på stenges byporten, og nåde deg om du ikke har et trygt sted å sove da.

Favorittstedet mitt.
Favorittstedet mitt.

En trygg havn

Det er nettopp det (og mye mer) Erana’s Peace er. Denne magiske hagen er en liten oase av trygghet i en farlig verden, der du trygt kan tilbringe natten i en myk og fargerik blomstereng og til og med få en sunn og mettende frokost i form av frukt fra det store treet midt i hagen. Følelsen av å komme seg trygt inn i hagen etter en hard dag kan være nesten ubeskrivelig herlig, spesielt når du i tillegg er jaget av et uhyggelig monster som nesten får fatt i deg før du kommer inn i hagen der det ikke kan følge etter.

En annen stor grunn til at jeg liker dette stedet nok musikken, komponert av Mark Seibert. Den skaper en perfekt, fredfull og trygg stemning, og jeg blir så godt som alltid i bedre humør av å høre den – uansett hvor nedfor, irritert eller nervøs jeg er. Her er den, slik den høres ut på Amiga.

Hva med deg? Har du noen spillsteder du alltid gleder deg til å besøke igjen?

En kommentar om “Erana’s Peace i Quest for Glory”

  1. Trivelig lesning. Jeg har ganske varme følelser for byen i The Secret of Monkey Island også, selv om jeg spilte det for første gang bare for noen få år siden.

    Mitt største favorittsted i noe dataspill må nok være Broken Alliance kartet i Heroes of Might and Magic 2. Spesielt der man starter som blå spiller, nord for innsjøen med den mystiske dragebyen. Heroes 2 har den mest magiske og triveligste fantasiverdenen i noe dataspill for meg. Å starte som blå ridder på Broken Alliance mens gresslette temaet og lyden av glemte skatter fyller høyttalerne er HoMM2 på noe av sitt beste.

    Et annet favorittsted er skogen i Simon the Sorcerer. Den fantastiske grafikken og trivelige musikken får deg til å føle deg som om du er ute en solfylt dag og utforsker en spennende skog.

    Et annet sted jeg liker veldig godt er togkartet i Blood og tivolikartet som kommer etterpå. Disse stedene er ikke så koselige som de to andre men det er god stemning der!

    Det du skrev om en trygg havn fikk meg til å tenke tilbake på rommet hvor man kan lagre i det originale Resident Evil til PlayStation. I Resident Evil så føler du at hele verdenen er ond og at den er ute etter å drepe deg. Er det noe som skjuler seg bakom neste hjørne så kan du være sikker på at det er noe forferdelig noe. Litt som i Dark Souls eller Ghost & Goblins serien. Men det finnes en trygg havn og det er dette lagringsrommet. Her kan du være trygg for zombier og det som verre er og musikken som spilles understreker det med å legge om til en annen stemning. Musikken er både drømmende og avslappende samtidig som den også er mystisk og litt uhyggelig. Den ligner en del på det mye mer kjente undervannstemaet fra Donkey Kong Country:
    https://www.youtube.com/watch?v=Vu3RGFkfVgI

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.