Nokia-versjonen av Snake er et av tidenes mest kjente mobilspill.
Gode, gamle spill er en regelmessig serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.
- Navn: Snake
- Utvikler: Nokia (Taneli Armato)
- Utgiver: Nokia
- Første utgivelsesår: 1998
- Originale plattformer: Nokia 6110
Snake var det første mobilspillet som hektet meg. Det kan også ha vært det første jeg noensinne spilte, men det er usikkert i og med at min Nokia 6110 også inkluderte to andre spill (Logic og Memory), som jeg ikke husker overhodet. Men Snake husker jeg. Det var akkurat passe enkelt, og akkurat passe krevende, til at det fungerte som en glimrende distraksjon enten jeg satt i bussen eller i en kjedelig forelesning.
Konseptet kjenner du sikkert. Du styrer en «slange» som alltid beveger seg fremover. For å få høyere score må du spise «mat» i form av små blokker som dukker opp på skjermen, men dette har den bieffekten at slangen din blir lengre. Og jo mer plass halen tar opp på skjermen, jo vanskeligere blir det å navigere seg rundt den. Dermed må man etter hvert tenke fremover når man styrer slangen, for å unngå å låse seg selv inne.
Nokias versjon av Snake ble introdusert på nettopp Nokia 6110, en telefon som tok verden med storm. Den hadde en fire-fargers LCD-skjerm som kunne vise fem linjer med tekst samtidig, eller enkel grafikk som i Snake. I tillegg til å spille de tre spillene kunne man bruke den til å snakke i(!) eller sende tekstmeldinger med, og den hadde også andre enkle programmer som en kalkulator.
Skulle egentlig vært Tetris
Snake ble skapt av Nokia-ingeniøren Taneli Armanto, som hadde fått i oppgave å lage noen spill for systemet. Han lagde først en versjon av Tetris, men siden The Tetris Company krevde å få betalt for hver eneste telefon solgt med spillet installert, ble den planen skrinlagt. For Nokias del var de inkluderte spillene tross alt kun en artig tilleggsfunksjon, ikke noe de trodde kom til å bli spiren til en gigantindustri.
Da Tetris ikke ble noe av, kom Snake inn i bildet. Konseptet ble først introdusert så tidlig som i 1976 med arkadespillet Blockade, og så godt som alle plattformer fra åtti- og nittitallet hadde rikelig med varianter av spillet. Ingen hadde noensinne krevd eierskap til konseptet, så det var fritt frem å bruke. Det passet også perfekt for Armanto, som jobbet under kraftige begrensninger. Spillet måtte både fungere på en knøttliten skjerm og være knøttlite i størrelse (hele operativsystemet som Snake er en del av kunne ikke være større enn 1 MB). Dessuten måtte det være simpelt – hvis du vil vite hvor kraftig en Nokia 6110 egentlig er, kan du kjøre Snake på den høyeste vanskelighetsgrad. Da går det så raskt som det kan uten å krasje systemet.
Spillet hadde også flerspiller på mobiler med mulighet for infrarød kommunikasjon (som 6110). Da måtte mobilene ligge ovenfor hverandre, og man måtte være forsiktig med å bevege dem for mye under spillingen.
Snake endte opp som en massiv «hit», og det var ikke rent få mobiltelefoner som måtte konfiskeres fordi elevene spilte spillet i klasserommene. Populariteten kom overraskende både på Nokia og Armanto selv, som først i 2005 fikk internasjonal anerkjennelse for spillet sitt. Totalt antar man at Snake og oppfølgerne har «solgt» over 300 millioner kopier.
Merk: Mange tror Snake var det første mobilspillet noensinne; det var det ikke. I stedet var det tidligere nevnte Tetris som har den tittelen – det kom forhåndsinstallert på mobiltelefoner av typen Hagenuk MT-2000, allerede i 1994.
Hovedkilder: Finnish Video Games – A History and Catalog, Mel Magazine
På fredag kommer quiz med ti skjermbilder fra Nokias telefonspill?
Uten å spoile for mye, så tror jeg ganske trygt jeg kan avkrefte dette.
Nå måtte jeg lese meg litt opp. Jeg mente Nokia 5110 var den første mobilen med snake. Men missforståelsen fra min side, var at jeg gikk ut i fra at 6110 var arvtakeren til 5110. Men realiteten var vist at 5110 og 6110 eksisterte mer eller mindre samtidig side om side men i to forskjellige prisklasse modeller (6110 dyrere og bedre enn 5110).
Uansett, snake spilte jeg mye av ja. Jeg «fullførte» det. Maks hastighet er 2008 poeng max. Trikset var å styre med bare to knapper ( 3 og 7) for raskest reaksjonstid. I snake 1 så fikk man også brøkdelen av ett sekund ekstra til å reagere før man kræsjet i veggen eller sin egen kropp, dette var fjernet i snake 2. Denne taktikke gjorde det mulig å finne det rette møsntret til å fylle hele skjermen og oppnå 2008 poeng (ok tilstår jeg bare er 90% sikker på at det vat 2008 poeng, men mener det var det, uansett fikk jeg til å fullføre snake noen ganger) . Haha jaja noe måtte man jo gjøre i skole timene :p
Men husker dere den fantastiske batteti tiden på de telenfonene der? Lade en gang i uka ca.
Jeg syntes også det var litt forvirrende med de modellnavnene, ja.
Imponerende at du klarte å fullføre det – antar du mener slangen dekket hele skjermen til slutt? Har jo sett hvordan det kan gjøres, men jeg ville aldri klart å tenke fremover på den måten.
Riktig, skjer ingen ting når man «fullfører» det. Utover at det er den maksimalt mulige poeng summen. Jeg og en kamerat på videtegående fant og utviklet metoden sammen. Utdordrende var det, men langt i fra umulig. Vil tro det er mange der ute som brukte for mye tid på snake i sin tid :p