Jeg har tatt en titt på de norske spillene på Steam Game Festival, der man kan teste over 900 spillbare demoer.
Når var sist gang du lastet ned en spilldemo? Jeg husker tilbake på nittitallet, da jeg ofte kunne kjøpe flere (som oftest britiske) spillblader per måned fordi jeg ville spille demoene på coverdiskene, og med CD-ROM-en og etter hvert DVD-en tok det helt av – ett enkelt blad kunne komme med hundrevis av timer med underholdning klistret på coveret.
Men gradvis mistet demoene mye av sin relevans, både for meg som forbruker og for spillindustrien generelt. Personlig er jeg ikke lenger så sulten – jeg har tross alt en «backlog» av usunne dimensjoner, så et spill skal være temmelig spennende for å friste meg til å laste ned en liten smakebit når jeg har så mye annet å spille. For spillutgiverne har YouTube og Twitch i stor grad overtatt demoens funksjon. Via spillvideoer kan folk stifte bekjentskap med spillene deres uten at de trenger å spesialdesigne en demo med de tekniske utfordringene dette kan innebære.
Denne uken har imidlertid demoene kommet tilbake for fullt, gjennom Steam Game Festival. Dette digitale arrangementet har ikke bare rikelig med videoinnhold (utviklerintervjuer og live-spilling, for eksempel), men også over 900(!) spillbare demoer fra ferske eller kommende spill. Uheldigvis avsluttes festivalen, og tilgangen på demoene, den 22. juni. Så heng i!
Jeg tok en titt på demoene av de norske spillene jeg kunne finne – det kan tenkes det er flere, men har ikke helt den samme oversikten som jeg hadde før, og med mindre norske utviklere legger meg eller Spillhistorie.no til på mailinglisten sin (og faktisk bruker den…) er det vrient å få med seg alt. Si gjerne ifra hvis jeg har misset noe.
Tanknarok
Tenk deg Atari 2600-spillet Combat fra 1977, men med heftig lavpoly-grafikk, lynrask action og et moderne «twin stick»-kontrollsystem. Legg så til rikelig med spesialegenskaper og ulike typer våpen, og interaktive nivåer fulle av farer som kan ta knekken på uforsiktige spillere. Slik er Tanknarok, fra Polyblock Studio.
I Tanknarok styrer du altså en stridsvogn, på en arena som består av én skjerm, der du må kjempe mot opp til tre andre mennesker eller datastyrte stridsvogner. Hver runde har ett enkelt mål, nemlig å være den siste som overlever når alle de andre på ett eller annet vis har blitt kverket. Tiden flyr når man spiller, men en typisk runde bør være ferdig på under 30 sekunder.
Underveis kan du plukke opp både nye våpen som i begrenset tid erstatter den litt pinglete kanonen din, og nye spesialangrep som kan aktiveres én gang og gjør enorm skade hvis de treffer. Samtidig finnes bonuser som skjold og slikt.
Tanknarok-demoen lar deg spille mot datastyrte «bot»-er eller andre spillere via nettet. Dessverre er det ganske få aktive spillere – jeg var heldig og fikk noen runder med tre andre motstandere, noe som var både hektisk og moro, men enten hadde de andre spillerne mye mer øvelse enn meg, eller så er jeg rett og slett bare fryktelig dårlig i spillet. Jeg vant faktisk ikke en eneste runde, det beste jeg klarte var å drepe den siste motstanderen samtidig som han drepte meg.
Dessverre er de datastyrte motstanderne helt håpløse, så det var ikke mye treningshjelp å få der. De aller fleste arenaene har som nevnt ulike farer som tar livet av de mest uforsiktige, og … vel, «bot»-ene er skikkelig uforsiktige.
Uansett, demoen lover godt. Jeg tenker kanskje at et litt annerledes scoringsystem, der man fikk poeng for antall motstandere man beseiret og ikke nødvendigvis måtte vinne, ville motivert meg til å spille mer, fordi det blir litt enten/eller slik det er nå. Men spillet ser og høres flott ut, mekanismene funker fint og det er veldig gøy og intenst når man er i gang.
Fullversjonen av Tanknarok slippes allerede den 23. juni.
Wigged Out
Wigged Out er et absurd sportsspill inspirert av kanonball. Jeg var ganske god i kanonball for cirka 30 år siden, så jeg var positivt innstilt til spillet. Men denne demoen er dessverre ganske begrenset; den støtter kun lokal flerspiller (og Steam Remote Play). Så det var ikke mye jeg fikk gjort her, annet enn å løpe rundt på en bane helt alene.
Ideelt sett burde jeg hatt tre andre spillere med meg. Konseptet ser ut til å handle om å plukke opp baller og skyte disse etter motstanderne, samtidig som man prøver å få en gigantisk ball inn i motstanderens målområde. Man kan ikke dytte denne, men må skyte baller på den – tenk biljard, så har du en idé om hvordan det hele funker.
Spillet ser også ut til å ha flere forskjellige ting man kan plukke opp, og de banene jeg spilte gjennom (alene, sukk) var både varierte og artige. Kombiner dette med fargerik og flott presentasjon, og resultatet er definitivt et lovende spill.
Wigged Out har ikke fått noen lanseringsdato enda (og demoen er tydelig på at dette er en tidlig versjon).
Klang 2
Ho-hoy, dette var stressende saker! I likhet med originalspillet er Klang 2 et rytmebasert actionspill, men konseptet er (så langt i alle fall) litt annerledes. I demoen styrer man kun med musen, og det som skjer underveis er at det dukker opp ulike typer fiender på skjermen, som må kverkes eller unngås enten ved at man klikker på dem, klikker og holder inne en lengre stund, eller klikker og holder inne mens man drar musen i en angitt retning.
Alt dette må selvsagt times skikkelig, og grafikken indikerer når det skal klikkes. Jo nærmere man er det eksakte øyeblikket, jo bedre er det (det aller beste er selvsagt å treffe nøyaktig). Det hele akkompagneres selvsagt av et pumpende, elektronisk og neoninspirert grafikk. Alt virker temmelig solid, selv om jeg må innrømme at jeg ikke helt fikk følelsen av å spille i takt med rytmen.
Jeg skrev om originalspillet da det først dukket opp, men toeren ser så langt ut til å være rimelig annerledes. Demoen starter med en opplæringsdel, før du får lov til å velge om du vil spille som normalt eller for eksempel hoppe rett på førstebossen.
Jeg vet ikke hvor lang demoen er, da spillet som nevnt er veldig intenst, og jeg følte meg faktisk utslitt i hodet etter det første ordinære brettet. I stedet for å pushe videre og ende opp med migrene, valgte jeg å avslutte det der – selv om jeg syntes det var ganske artig.
Klang 2 er altså et spill av den typen som får pulsen opp et par gir. Om du har raske reflekser og liker en utfordring, bør du absolutt ta en titt. Jeg vet ikke når den ferdige versjonen av Klang 2 lanseres.
Interessante innblikk :)
Selv prøver jeg fremdeles mange demoer da spill koster av og til mer enn det er verdt på konsoll. Demospill er også gull for guttungen så slippee far å kjøpe mengder med spill som er for avanserte 🙃
Det hjelper nok litt for min del at spillene jeg er mest interessert i generelt ikke koster 600+ kroner, ja.