Det vanedannende «roguelite»-spillet Rogue Legacy fra 2013 får snart oppfølger.
Når jeg tenker tilbake på den tiden jeg hadde et aktivt PlayStation Plus-abonnement, er det egentlig bare ett spill jeg husker at jeg brukte en solid mengde tid på: Rogue Legacy. Dette var et todimensjonalt action-/plattformspill der du fulgte en familie med «helter» der hver generasjon måtte sende noen ut på eventyr (uansett hvor lite stridsdyktige de viste seg å være).
Som i klassiske «roguelike»-spill var døden permanent – om helten din ble kverket, var han eller hun borte for alltid. Men samtidig skaffet du deg stadig ressurser som kunne investeres i fremtidige generasjoner, for å gjøre dem bedre rustet. Modellen har blitt relativt populær i tiden siden Rogue Legacy kom ut i 2013, så du har helt sikkert spilt noe i omtrent samme gate.
Oppfølgeren er rett rundt hjørnet
Denne måneden kommer Rogue Legacy 2. Spillet skal slippes i «early access» den 23. juli, og utviklerne forventer å gi ut store oppdateringer for spillet hver andre måned, frem til full lansering en gang neste år.
Konseptet er det samme som før, men spillet skilter naturlig nok med oppgradert grafikk og rikelig med nyheter. En av disse er at det har gått et par skritt i retning Metroidvania-sjangeren, med gjenstander man kan finne som permanent låser opp tilgang på nye områder (miljøene er fortsatt datagenererte og forskjellige for hver generasjon).
Mens Rogue Legacy 2 er i «early access» vil det være eksklusivt for PC, men på samme måte som forgjengeren skal det komme til konsoll også etter hvert. Denne halvnye traileren gir et visst inntrykk av hvordan spillet kommer til å arte seg:
Gleder meg! Eneren var veldig bra.