Har prøvd å få Electronic Arts med på nye Ultima-utgaver flere ganger, uten hell.
Electronic Arts har etter alle solemerker gjort gode penger på Command & Conquer: Remastered, som inneholder nyversjoner av originale Command & Conquer og Red Alert. Disse ble utviklet i samarbeid med Petroglyph, et selskap startet av veteraner fra Command & Conquer-skaper Westwood Studios, som Electronic Arts i sin tid kjøpte og la ned.
Et annet selskap de har kjøpt og senere lagt ned er Origin Systems, som hovedsakelig er kjent for rollespillene i Ultima-serien og romspillene i Wing Commander-serien. Ultima-serien var flaggskipet deres, og var i mange år en av de (om ikke den) ledende rollespillseriene på markedet.
Hovedmannen bak serien vil gjerne lage nyversjoner
Nå forteller tidligere Origin-sjef og Ultima-hovedmann Richard Garriott at han flere ganger har forsøkt å få Electronic Arts med på å lage nyversjoner av Ultima-spillene. I en samtale på Twitter sier han at han har i utgangspunktet blitt møtt med en viss interesse, men at det alltid har vært «interne produsenter som har hatt planer med serien.»
I dag er Garriott involvert i spillutvikleren Portalarium, som har laget en åndelig oppfølger til Ultima-serien i form av MMORPG-spillet Shroud of the Avatar. Det har ikke fått noen udelt positiv mottakelse, så vi skal nok ikke automatisk anta at samme samme team ville gjort en god jobb med Ultima-spillene. Men nå har ikke alt Petroglyph har tatt i blitt til gull, heller, så hvem vet?
Av spillene i Ultima-serien er det kanskje Ultima VII: The Black Gate som er det mest interessante – mange mener det er av tidenes beste rollespill, og det er jeg ikke uenig i. Samtidig har det mange problemer som antakeligvis kunne vært fikset uten de helt store strukturelle endringene, så en nyversjon hadde sånn sett vært veldig spennende.