Wing Commander ga oss hovedrollen i en episk romkrig

Podcasten cd SPILL diskuterer en av de virkelig store nittitallsklassikerne i dagens episode.

Dataspillutviklere har alltid hatt en forkjærlighet for verdensrommet. Det begynte med Spacewar! på MIT og gikk videre til arkadeklassikere som Space Invaders, Moon Lander, Galaxians og Defender. Raskt kom hjemmeplattformene på banen, med alt fra enkle arkadespill til omfattende simulatorer som Elite.

Film og spill i perfekt harmoni

Jeg spilte Wing Commander på Amiga. Færre farger, men fortsatt sabla gøy (i alle fall på en Amiga 1200 der det ikke hakket så mye som på «femhundren».
Jeg spilte Wing Commander på Amiga. Færre farger, men fortsatt sabla gøy (i alle fall på en Amiga 1200 der det ikke hakket så mye som på «femhundren»).

Wing Commander, som ble utgitt av Origin Systems i 1990, var likevel mer enn bare ett spill i en lang rekke. Det var det første virkelig vellykkede forsøkene på å skape en interaktiv romopera i verdensrommet, der spilleren fikk ta del i en episk storkonflikt ala Star Wars, og påvirke historien gjennom sine resultater.

Med filminspirerte mellomsekvenser og heftig førstepersonsaction satte det spor hos alle som spilte det, og selv i dag er det vanskelig å ikke la seg imponere av utviklernes ambisjonsnivå.

I ukens episode av retrospillpodcasten cd SPILL har Erik André Mamen og Sigve Baar Digernes fått med seg Jostein Hakestad fra Rad Crew for å diskutere det en gang så banebrytende romspillet, og finne ut om det fortsatt er moro å spille. De snakker også om oppfølgerne, og kommer naturligvis innom Hollywood-filmen underveis.

Her kan du høre episoden:

Toppbildet er fra Mobygames, artikkelbildet tok jeg selv sist gang jeg spilte gjennom Wing Commander.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.