Savner du åtti- og nittitallets klassiske romskytere? Her er en solid samlepakke med spill fra Darius-serien.
Det er tid for litt klassisk «shoot’em up» fra 90-tallet, og var du en av dem som eide en 16-bit-konsoll fra denne epoken, er det stor sannsynlighet for at du har vært borti et av spillene i Darius-serien. Spillene hadde opprinnelig opphav i arkadehallene, men ble etter hvert utgitt til stor glede for hjemmemarkedet.
Darius-spillene har blitt pusset opp og utgitt i hele seks forskjellige utgaver, og vi skal se nærmere på Darius Cozmic Collection Console. Utvikleren bak serien, Taito, har overlatt oppussingen til anerkjente M2, som er kjent for å gjøre fantastisk arbeid med å blåse støv av gamle spill, og gjøre de tilgjengelig for PlayStation 4, Switch og PC.
Det var en gang, i verdensrommet
Alle spillene følger samme stilen med at skjermen ruller sidelengs. Hvert brett har et eget utseende, og forskjellige fiender. Som vanlig i sjangeren må du manøvrere deg gjennom ulikt terreng, og unna angrep fra fiendene. Enkelte fiender gir deg oppgraderinger når de dør, i form av flere angrep, mer skade, og noen ganger et skjold som gjør at du tåler litt mer frem til det er brukt opp.
Til gjengjeld er Darius-spillene litt mer vennlige enn andre av samme sorten. Hvis du skulle bli truffet av fiendtlige angrep og romskipet ditt blir ødelagt, har du fortsatt en god sjanse videre i spillet. Andre spill i samme sjanger har en tendens til å straffe deg unødvendig når du mister alle oppgraderinger, så mye at du ofte rett og slett må starte på nytt. Men ikke misforstå, du blir på ingen måte holdt i hånda, og du må regne med litt prøv og feil.
Spillene har hvert sitt unike lydspor, som er med på å gjenspeile konsollene de opprinnelig ble utgitt til.
En nydelig samling
Så fort vi starter opp Darius Cozmic Collection Console, får vi en oversikt over spillene som følger med. Det er hele ni spill å velge mellom, så her er det mye moro og nostalgi på en gang. Hver tittel har informasjon som når spillet ble opprinnelig publisert med årstall, og hvilken konsoll det kom til. I tillegg får vi litt kort historie om utgivelsen av hvert spill.
Det skal nevnes at selv om det er ni titler å velge mellom, så er det i noen tilfeller utgivelser av det samme spillet, bare fra forskjellige regioner. Darius Twin kom for eksempel først til Super Famicom (Super Nintendo i Japan), og så en egen utgave med samme navn for Super Nintendo i Europa og USA. Denne praksisen var ikke uvanlig, og siden spill ofte ble lansert først i Japan på denne tiden, kan man se på disse utgivelsene som versjon 1.0.
Når spill senere ble hentet over til det vestlige markedet, var det ofte små endringer som var gjort. Det kunne være at utgavene vi fikk her i vesten hadde et litt annerledes lydspor, navnebytte på tittel, eller andre endringer i spillet. Og ofte var vanskelighetsgraden skrudd opp i været når det kom hit, eller spillerne fikk færre liv og mindre helse. Men nok om det, tilbake til Darius-pakken.
Det tekniske
Det er mulig å konfigurere spillfunksjonene etter eget ønske. Sett bort i fra at spillene i seg selv har de opprinnelige innstillingene som vanskelighetsgrad og antall liv, kan man justere litt mer via en egen meny.
Det første alternativet er å sette opp funksjoner fra knappene til de originale spillkontrollene slik at du kan få det akkurat sånn som du ønsker. En artig detalj her, er at for eksempel i Darius II til MegaDrive, så vises det som at bombeangrep opprinnelig var knappen B, og missiler var C.
I neste alternativ man kan justere på er skjermen. Det er for det meste standardvalg her som å strekke bildet til 16:9 hvis det er din greie, normal størrelse i kasse-TV-format, og en der spillbildet tilpasser seg høyden av skjermen. Men her dukker det opp enda et alternativ som ikke mange andre har valgt å utgi i sine moderniserte utgivelser, og det er «Pixel Perfect». For de av oss som er litt mer purister, og ønsker den mest naturtro gjengivelsen av spillet, så er dette et veldig velkomment alternativ.
Andre alternativer er å myke ut pikslene, legge inn emulerte «scanlines», og legge inn bakgrunn dersom du vil ha noe annet enn mørkegrå farge rundt kantene mens du spiller. Det skal også nevnes at alle disse innstillingene lagres individuelt per spill, så du kan konfigurere alle som du måtte ønske uten at du må gjøre noe på nytt når du skal starte et av de andre.
I menyen for hvert spill får du også for eksempel hurtilagre spillet eller laste inn et lagret spill. Og sist, men ikke minst, man kan spille opp til to stykker samtidig i enkelte av titlene.
Hvis det er noe jeg skal sette fingeren på, må det være at bakgrunnen man kan velge under spilling er mørkegrå, og ikke sort.
Det lille ekstra
Enkelte av spillene hadde opprinnelig noen skulte funksjoner som «Boss Endurance Mode», hvor du møter alle bossene i spillet etter hverandre, uten noen av selve brettene som er imellom. Disse funksjonene følger også med i pakken, og her kan du ikke justere vanskelighetsgrad, hurtiglagre, og du får kun et begrenset antall liv.
Det er ganske mange forskjellige funksjoner som følger med her til at det kan nevnes, men det er nok å velge mellom for den som vil ha det lille ekstra å bryne seg på.
Bare for moro skyld, startet jeg opp min originale Darius II-kassett til MegaDrive for å se på sammenligningen, og jeg klarte ikke finne noen forskjell. I tilleg til at selve spillet kjører helt identisk, er også den opprinnelige «lyden» bevart. Det typiske kjennemerket for lydspor til MegaDrive er veldig nøyaktig. Og det samme var lyden på Super Nintendo-versjonen, som jeg også har. For meg så er det småting som dette som gjør en kolleksjon fullkommen.
Så bra som det høres ut
Det er definitivt en solid samling man får servert her. Med tanke på hvor mange spill som følger med, og at det er både versjoner fra Japan og vesten, har du mange timer med underholdning. At man i tillegg får litt bakgrunnshistorie om hvert spill, viser i grunn hvor mye omtanke som er lagt bak arbeidet.
Pakken skilter med veldig nøyaktige gjengivelser av originalene, noe min egen sammenligning med spillkassettene i min samling også viser. Det er ikke alltid så lett som man skulle tro, så det er godt utført.
For min egen del er det også veldig moro å få teste spesielt PC Engine spillene som vi aldri fikk sett her, med mindre man hadde riktig konsoll, og importerte direkte fra Japan.
Darius Cozmic Collection Console er ute for PlayStation 4 og Nintendo Switch, og det er PlayStation 4-versjonen som er testet. Pakken skilter med følgende titler:
- Darius II (Mega Drive, JP version)
- SAGAIA (Genesis, US version)
- SAGAIA (Master System, EU version)
- Darius Twin (Super Famicom, JP version)
- Darius Twin (Super NES, US version)
- Darius Force (Super Famicom, JP version)
- Super Nova (Super NES, US version)
- Darius Alpha (PC Engine, JP version)
- Darius Plus (PC Engine, JP version)
Teksten er basert på anmelderkopi fått direkte fra utgiveren. Alle bildene er tatt selv.