Inntrykk: CrossCode

Dette er et solid actionrollespill inspirert av nittitallets konsollklassikere.

Den siste tiden har jeg fått prøve meg på CrossCode, et spill som hadde gått meg litt forbi i farten da det først kom i 2018 til PC. Nå har det blitt sluppet på tre ytterligere plattformer – Xbox One, PlayStation 4 og Nintendo Switch – og jeg har spilt det på PlayStation 4.

Hvis du er en av dem som spilte på konsoll, tilbake på 90-tallet, og sitter med gode minner fra titler som Chrono Trigger, The Legend of Zelda: A Link to the Past, Final Fantasy og Alundra, er dette absolutt en tittel for deg.

Spillet i seg selv er presentert i klassisk 2D pikselstil, og det er tydelig å se at skaperne har hentet inspirasjon fra titlene som er nevnt ovenfor.

Formet som et fiktivt MMORPG-spill

Vi spiller en karakter ved navn Lea, og settingen er at vi befinner oss i et virtuelt MMORPG. Spillfiguren bruker en form for VR briller, og kan logge seg inn i den fiktive verdenen med sin egen figur. Det virtuelle rollespillet er gigantisk, og kan faktisk til tider føles litt for stort, selv om det er skalert ned for at det ikke skal bli for gedigent.

Det er riktignok ikke et «ekte» MMORPG, så du spiller alene. Vi møter heldigvis figurer underveis, og de kan bli lagkamerater og venner. Man kan også gjøre oppdrag som gruppe. Måten utviklerne har fått dette til på er utrolig bra, og har du spilt for eksempel World of Warcraft, kjenner du den følelsen av å ikke være alene selv om du er det. Verden er levende, og vi ser andre «spillere» rundt omkring hele tiden.

Underveis får vi mulighet til å hurtigreise mellom utvalgte lokasjoner ved å oppdage portaler. Du kan hurtigreise fra hvilket som helst sted til en portal, så du kommer deg raskt rundt etter hvert. Dette kan også gjøres på kryss og tvers av sonene du befinner deg i.

Områdene vi besøker er nydelig presentert. Jeg har flere ganger stoppet opp for å observere alle detaljene, og presentasjonen er utrolig gjennomført. Blant alle disse flotte omgivelsene skjuler det seg skatter, og du må som oftest gjennom en haug med gåter for å få tak i dem. Har du spilt Alundra, så skjønner du godt hva jeg mener.

Noen av disse gåtene kan være enkle, mens andre er så hodebry at du bruker lang tid på å få løst dem. Jeg må ærlig innrømme at jeg har liret av meg noen irritable ord underveis mens jeg prøvde meg frem, men det føles på ingen måte urettferdig selv om man må bruke hodet. Det å klare å løse disse gåtene kan ofte være store belønninger i seg selv.

Mystisk hovedperson

Hovedkarakteren vi styrer er Lea, og hun lider av hukommelsestap. En programutvikler ved navn Sergei prøver å hjelpe henne med å finne tilbake hukommelsen, ved at hun er innlogget i spillet. Sergei fungerer som en slags guide underveis, og er essensiell for den pågående historien. Selv kan ikke Lea si stort, kun et par enkeltord slik at hun kan gjøre seg delvis forstått. Hvorfor hun ikke sier så mye er en del av mysteriet, og du får gradvis lært flere ord som gjør at hun kan kommunisere bedre sammen med lagkameratene sine.

Ettersom historien går fremover, får du vite mer og mer om hva som er bakgrunnen hennes.
Ganske tidlig møter vi en annen figur som heter Emelie, som blir en nær venn og lagkamerat. Omtrent samtidig møter vi også vår erkerival, og litt som i Pokémon spillene blir vi utfordret til dueller underveis for å se hvem som er best. Heldigvis er det ikke for ofte det skjer, så det blir ikke plagsomt på noen måte, men heller litt morsomt hver gang det skjer.

Mye å gjøre hvis man vil

Verden vi befinner oss i heter CrossWorlds, og er et stort kontinent med mange forskjellige soner og byer. Her finner vi alt fra knusktørr ørken, snølandskap og flotte høstskoger til regntunge jungler. Hovedhistorien som alle de fiktive spillerne må gjennom, er å utfordre seg selv i flere templer som vokter over de fire elementer.

Ved å fullføre et tempel låser du opp muligheten for å kunne bruke elementet i kamp. Her er det klassiske elementer som flammer, is, lyn og vind. Gjennom templene må du gjennom en rekke tester, og desto lengre inn du kommer, desto vanskeligere blir det. Du må virkelig bevise at du er en verdig spiller for å få fatt i elementene. Hvert tempel avsluttes med en storkamp, som krever forskjellige taktikker.

For de av oss som ønsker noe mer, er det flust av sideoppdrag å finne i byene. Det er stor variasjon i oppdragene. De er også med på å gi oss et litt bedre forhold til stedene vi befinner oss i, noe som hjelper oss å bli fortere kjent med omgivelsene. Dette er igjen en fordel når vi skal finne veien rundt i verden.

Underveis kan du også samle opp gjenstander i den åpne verden. Disse kan brukes for å bytte til deg andre gjenstander igjen som trengs for bedre utstyr og våpen. Eller bare for å øke nivået til karakteren din.

Fly som en sommerfugl, stikk som en bie

Kampsystemet er godt utviklet. Alt skjer i sanntid, og er ikke turbasert. Det flyter svært godt, og det hele føles veldig presist når du trykker på knappene. Det verste som kan være tilfelle i spill som har mye kamper, er lang svartid fra du utfører en handling til den skjer på skjermen, men det er ikke noe problem her.

Helt i starten har man noen standardferdigheter, og etter hvert som man øker nivå, får man talentpoeng man kan putte der man ønsker i et talent system. Det er med andre ord fullt mulig å skreddersy sin egen kampopplevelse. Mulighetene inkluderer bedre forsvar, sterkere angrep og nye angrepstrekk – det er masse å velge mellom.

For hvert element du låser opp via templene, får du eget talent system for disse, slik at du kan styrke dem opp også. Du får et talentpoeng for hvert element, sammen med standardsystemet for hvert nivå du går opp i, så du trenger ikke ofre talentpoeng her og der.

Fiendene du møter på har ofte svakheter for de ulike elementene, og du kan raskt bytte mellom elementer under kamp.

Konklusjon

CrossCode har mange styrker, men det er et par svakheter. Styrkene har vi i grunn sett på ovenfor, og utviklerne har blåst liv i den tidligere actionrollespillsjangeren som har sakte, men sikkert forsvunnet litt i årenes løp. Inspirasjonene er hentet fra de mest klassiske spillene vi kjenner til fra en tidligere æra, men spillet klarer absolutt å stå på egne ben.

Spillet kan til tider bli litt repetitivt, men det er heller ikke ukjent for spill i denne sjangeren. Gåtene kan til tider være litt for mye av det gode, og her kan jeg fort forstå at folk gir opp og bare går videre.

En annen ting som jeg ikke helt forstår meg på, er at kartet i spillet er til tider håpløst å bruke. Det viser for eksempel hvilken sone du er i, men ikke hvor i sonen. Det viser heller ikke hvor oppdragsgiverne befinner seg når du skal levere dem inn. Det føles som at vi blir holdt litt i hånden på enkelte fornuftige ting, mens andre ganger blir vi forlatt til å lete rundt i noe som kan føles som evigheter, bare for å komme oss videre. Med tanke på hvor store byene kan være, så blir det fort veldig overveldende.

Introduksjonen er veldig lang, og det tok meg mellom en til to timer før jeg følte at jeg virkelig var i gang. Selve starten var ganske treig, litt for treig for å være helt ærlig. Men så fort man kommer seg gjennom det så begynner den virkelige moroa.

CrossCode er langt. Du banker fort inn 60 timer for å fullføre hvis du vil gå i dybden, og muligens enda mer hvis du vil ha tak i absolutt alle skatter. Akkurat det er ikke noe minus, men heller et pluss. Forholdet mellom kamp, historie, gåter og utforsking er veldig godt balansert. Du går ikke for lenge uten å veksle, og det er et passende tempo i handlingen.

Til tross for litt flisespikkeri over så vil jeg si at gjengen i Radical Fish Games har fått til en solid opplevelse. Jeg vil gå så langt og si at CrossCode er et mesterverk, og kan anbefale det i aller høyeste grad.

CrossCode er ute for Xbox One, PlayStation 4 og Nintendo Switch, i tillegg til PC. I tillegg kan fysiske versjoner forhåndsbestilles via utgiver Inin Games. Veldig greit for oss som samler fysiske spill. Dessverre er det ikke å finne i fysisk utgave til Xbox One, der er det kun digitalt.

Vi har fått en anmelderkopi av PlayStation 4-versjonen av spillet.

2 kommentarer om “Inntrykk: CrossCode”

  1. Virker veldig bra, men synes kampene var litt for hektiske da jeg testa det. Sikkert bare jeg som begynner bli gammel :P
    Får gi det en ny sjanse etterhvert…

    Svar
    • Skjønner hva du mener :)

      Følte jeg ble litt kasta ut i det ganske tidlig så fort man kommer seg vekk fra tutorialen. Det tok litt prøv og feil til før kampene satt i fingrene, men så fort det gjorde det så ble det mye mer moro!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.