Donald Duck har en jobb: Han skal lage verdens beste lekeplass i Andeby.
Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.
- Navn: Donald Duck’s Playground
- Utvikler: Al Lowe
- Utgiver: Sierra On-Line
- Første utgivelsesår: 1984
- Originale plattformer: Commodore 64
Sierra er i dag mest kjent for sine eventyrspill, men de skapte rikelig med andre typer spill også, spesielt tidlig på åttitallet da de prøvde å være aktive på det meste av spillplattformer. Via en lisensavtale med Disney var de blant annet ansvarlige for det første hjemmespillet med alltid like sjarmerende Donald Duck i hovedrollen. Donald Duck’s Playground ble skapt av ingen ringere enn Al Lowe, som senere skulle bli forbundet med noe litt annet enn barnespill (skjønt han hadde faktisk femten års erfaring som lærer da han startet i spillindustrien).
Bli med Donald på jobb
I Donald Duck’s Playground er målet å bygge en lekeplass for barna i Andeby. Men for å gjøre dette må du først tjene penger, noe du kan gjøre ved å ta dagjobber hos fire forskjellige arbeidsgivere. Hver jobb representeres av et minispill, og du velger selv hvor lenge du vil jobbe av gangen.
Velger du jobben hos grønnsakshandleren må Donald ta imot ulike grønnsaker som kastes fra et lasteplan, og droppe disse i korrekt kasse. På flyplassen må du plukke bagasje fra et samlebånd, og kaste de over i bagasjevogner bak deg. Hvilken vogn avhenger av hvilken flyplass bagasjen skal til.
På jernbanestasjonen må Donald, som forhåpentligvis har en relatert utdanning vi ikke har hørt noe om, fjernstyre sporvekslene på jernbanenettet for å sikre at togene kommer dit de skal, helst så raskt som mulig. Til sist har vi leketøysbutikken, der Donald må plassere ut leker på riktig plass i hyllene, samtidig som han passer på å lukke ned hyllene hver gang det passerer et tog (hvis ikke raser alt ned).
Etter å ha tjent noen penger kan Donald gå over i en av flere forskjellige butikker, der kjente fjes fra Andeby selger ulike installasjoner til lekeplassen. Disse har forskjellig pris, og spilleren må selv plukke ut hvilke mynter og sedler som skal gis i kassa (og eventuelt veksle om nødvendig).
Etter jobben kan du leke
Installasjonene må til slutt plasseres ut i lekeplassen, som merkelig nok er organisert i etasjer (der noen installasjoner fungerer som trapper eller sklier). Mens du bygger kan du sende ut Ole, Dole og Doffen for å teste dem – her får du animerte belønninger for alt strevet.
Donald Duck’s Playground var et av favorittspillene mine i barndommen, og det er fortsatt litt sjarmerende. De ulike minispillene er såpass krevende at man må jobbe for belønningene, og enkelte av dem (togspillet, for eksempel) er ganske smarte. Presentasjonen er også sjarmerende, og Donald kommer med noen hissige kvakk hver gang du for eksempel mister en grønnsak i bakken når du jobber for grønnsakshandleren.
Jeg vil ikke akkurat kalle spillet for et læringsspill, men de fleste minispillene handler på ett eller annet vis om å kjenne igjen noe (former, objekter og bokstaver) og sortere dette. Samtidig krever de alle en viss fingerferdighet, og byr på underholdende spillmekanismer. Der mange læringsspill har store svakheter som spill, kanskje fordi man undervurderer målgruppen, er Donald Duck’s Playgrounds minispill artige å spille uavhengig av selve læringsaspektet. Det er nok derfor jeg likte det så godt.
Donald Duck’s Playground kom også til andre plattformer. I 1986 ble spillet overført til Sierras egne eventyrspillmotor, og lansert for blant annet PC. Denne motoren har sine begrensninger, så mens presentasjonen var forbedret gikk ikke spillet like glatt og enkelte spillelementer ble forenklet.
Jeg var ikke klar over at Al Lowe hadde laget dette! Det var et populært spill i tidlige år på barneskolen :)
Jeg forsto aldri helt poenget med det.
Skal man bare gjøre de 4 samme jobbene i det uendelige?
Poenget er vel egentlig bare å fylle lekeplassen med forskjellige installasjoner. Så man jobber til man har skaffet nok penger til å kunne gjøre det. Gjorde det noen ganger i barndommen, tror ikke det kom noen gratulasjonsskjerm eller noe slikt, men det å få laget en full lekeplass var motivasjon nok for min del (den gangen, i alle fall).