Spillet som «roguelike»-sjangeren er oppkalt etter slippes på Steam.
Det er vel så godt som umulig å ha noen som helst interesse for indie-spill og ikke ha hørt sjangernavnet «roguelike», som bokstavlig talt bare betyr at et spill ligner på Rogue. Det er litt som da vi brukte å kalle førstepersons skytespill for «Doom-kloner» på nittitallet, bare at man i dette tilfellet holdt på sjangernavnet selv om det viste seg å bli mer og mer misvisende i årenes løp.
Fra stormaskiner til PC
Originale Rogue kom uansett ut i 1980, og var et slags rollespill for UNIX-stormaskiner der du styrte én figur gjennom dataskapte miljøer fulle av fiender og skatter. Det var blodig vanskelig, og døde figuren din var det bare å starte helt på bar bakke igjen. Til gjengjeld hadde spillet rikelig med dynamiske muligheter til å komme opp med smarte og unike løsninger når du var truet.
Spillet fortjener en mye mer omfattende beskrivelse enn dette, men poenget i dag er ikke 1980-versjonen. Noen år senere fant nemlig flere av originalutviklerne ut at de ville prøve å gjøre Rogue til et kommersielt produkt.
De startet derfor spillselskapet A.I. Design, og lanserte selv en versjon for IBM PC i 1985. Etter hvert ble spillutgiveren Epyx involvert for distribusjon og markedsføring, og de betalte også for å overføre spillet til andre plattformer som Amiga og Atari ST.
I dag har britiske Pixel Games UK skaffet seg tilgang på Epyx’ rettigheter, og i den forbindelse planlegger de å relansere PC-versjonen av Rogue på Steam. Det vil de gjøre den 20. oktober, om alt går etter planen.
Hvem får inntektene?
Et interessant spørsmål er om originalskaperne får se noen inntekter fra denne utgivelsen. Glenn R. Wichman var en av dem, og sier på Twitter at ingen av dem har blitt kontaktet av Pixel Games UK – skjønt han sier også at «ingen av dem sulter», og at han personlig syntes det er gøy at spillet blir tilgjengelig.
Men siden denne versjonen ble utviklet og opprinnelig utgitt av utviklerne selv, og spillhistoriker John Harris mener Epyx kun hadde en distribusjonsavtale med dem, er spørsmålet om hvor inntektene havner et interessant spørsmål. Pixel Games UK sier selv at «eierne av rettighetene» får en andel av inntektene, men ifølge Steam-siden er spillet lisensiert fra «Code 10 Digital Ltd og Bridgestone Multimedia Group.»
Dette med kompliserte situasjoner rundt rettighetene til gamle spill er ikke uvanlig, og uten at jeg skal uttale meg noe om hva som er tilfellet her, mistenker jeg at enkelte utgivere som spesialiserer seg på å kjøpe opp distribusjonsrettigheter til gamle spill ikke alltid er like flinke til å følge de originale kontraktene med utviklerne (om de i det hele tatt har tilgang på dem).
I dette tilfellet har relanseringen av Rogue blitt et såpass stort samtaleemne at jeg mistenker den kun kommer til å finne sted om originalskaperne faktisk syntes det er greit. Så vi får se!