Spillhistories klassikerkalender – luke 17

Dagens spill sender oss tilbake til andre verdenskrig.

Vi har kastet oss på julekalendertrenden vi også, men siden dette er Spillhistorie.no kan du selvsagt ikke vinne noe. I stedet får du rett og slett bare gleden av å lese om ett nytt retrospill, hver dag frem til og med julaften. Vi kjører samme modell som i serien gode, gamle spill, og når jula er over legger vi disse artiklene inn i den serien for å gjøre det lettere å finne dem.

  • Navn: 1942
  • Utvikler: Capcom
  • Utgiver: Capcom
  • Første utgivelsesår: 1984
  • Originale plattformer: Arkade, kom til rikelig med plattformer senere

1942 representerer en sjanger som på åtti- og deler av nittitallet var noe av det aller kuleste man kunne spille, men som i dag kun eksisterer som en nisje dominert av japanske utviklere. Det er et vertikalskrollende skytespill av den typen som ofte fant sted i verdensrommet, med romskip og utenomjordiske monstre, men i dette tilfellet er handlingen satt til andre verdenskrig. Du styrer et ikke helt historisk korrekt amerikansk fly, og må kjempe deg gjennom skrollende Stillehavsmiljøer på vei mot den japanske hovedstaden Tokyo mens den japanske luftflåten prøver å stoppe deg.

Du tar av fra et hangarskip.
Du tar av fra et hangarskip.

Lett å lære

Spillet er superlett å lære. Alt sees ovenfra, og du kan styre flyet dit over hele skjermen (men med tanke på at du skyter forover og det lønner seg å ha litt overblikk over hva som kommer, lønner det seg å holde seg den nedre delen av spillområdet). Kameraet beveger «oppover» i en jevn hastighet, enten du vil det eller ikke, og fiendene angriper i fastsatte bølger eller formasjoner. Noen ganger kan du få bonuser ved å kverke alle fiendene i en angrepsbølge, og disse gir deg bedre våpen og til og med fly som kan følge deg. «Bosser» må også kverkes underveis.

Det kan være ganske mange fiender på skjermen samtidig, og de kan også skyte etter deg, så i tillegg til å prøve å ta dem ut må du selvsagt unngå å bli truffet av fiendefly eller kulene deres. Siden fiendenes angrepsmønstre er like hver gang man spiller, er det å lære dem en av nøklene til suksess i spillet, skjønt man kommer langt med raske reflekser. 1942 er ikke lett, men det er heller ikke like vanskelig som mange andre spill i sjangeren, og i motsetning til mange senere titler – spesielt de fra japanske utgivere – har det ikke noen forkjærlighet for å dekke hele skjermen med kuler.

Storsuksess

Som klassiske arkadespill flest bruker spillet en monitor satt på høykant.
Som klassiske arkadespill flest bruker spillet en monitor satt på høykant.

Konseptet er nok velkjent om du vokste opp på åttitallet, for sjangeren var som nevnt en av de mest populære på markedet. 1942 var langt fra det første spillet av sitt slag, og det er heller ikke det beste, men det var likevel en stortittel. Som de fleste populære arkadespill på denne tiden ble det lisensiert bort til ulike utgivere som skapte versjoner for datidens hjemmeplattformer, og det havnet blant annet på Nintendo Entertainment System og Commodore 64.

Med tanke på at man spiller for amerikanerne og skal overvinne japanerne, er det kanskje litt overraskende at 1942 ble utviklet av japanske Capcom. Faktisk var 1942 deres første skikkelige suksess, og var dermed med å legge grunnlaget for det som i årenes løp ble en ren klassikerfabrikk. 1942 fikk selv flere oppfølgere, og «19XX» var i mange år en viktig serie for selskapet. Men etter hvert som markedet mistet interessen for denne typen spill sluttet også Capcom å satse på serien.

1942 er trivelig den dag i dag, i alle fall i små doser. Det er lett å sette seg ned med, og ha det artig – skjønt det mangler dybden og variasjonen senere spill i sjangeren kunne skilte med.

Juletrebildet i toppen er tatt av Anastasia Lavrinovich. Skjermbildene er fra Mobygames.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: