Populous-spillene skapte den moderne gudespillsjangeren

Men det tok nok mye mer enn syv dager. Her er ukens episode av cd SPILL.

I ukens podcast fra cd SPILL er det de to første Populous-spillene som skal under lupen. Populous kom i 1989, og var spillet som definerte den moderne gudespillsjangeren. Spillet var et slags sanntidsstrategispill med indirekte kontroll, der du måtte tilrettelegge for befolkningsvekst samtidig som du plagde fienden med gudekreftene dine.

Solid oppfølger

Oppfølgeren kom i 1991, og var en forbedring på alle fronter. Den skiltet med bedre grensesnitt, langt flere egenskaper man kunne utnytte seg av og mer imponerende visuelle effekter. Begge spillene hadde forøvrig også flerspillermuligheter. Serien fikk også en fortsettelse etter dette, men den sparer cd SPILL til en senere anledning.

Som faste lesere med superhukommelse kanskje husker har jeg fortsatt sansen for Populous II, men hva sier Sigve og Erik André? Og hva med eneren? Her kan du høre ukens episode av cd SPILL:

PS: Jeg tok en liten titt på situasjonen rundt Populous’ åndelige oppfølger, Godus, i 2018. Det ser ikke ut som det har skjedd noe siden da, men det uferdige spillet er fortsatt tilgjengelig for salg.

En kommentar om “Populous-spillene skapte den moderne gudespillsjangeren”

  1. Vel, om de vil ha svar på sine egne sider så må de befinne seg et annet sted enn det skitne myrhullet Facebook, det tråkker ikke jeg uti. :P

    Jeg hadde en piratkopi av Populous, såklart Amiga-originalen, og prøvde det rett som det var. Jeg skjønte det nok aldri helt uten bruksanvisning men det var artig nok å leke med funksjonene. Og jeg tror jeg skjønte nok etterhvert til å klare et første oppdraget i det minste.

    Molyneux har noen artige idéer og får det ofte til. Samtidig er mannen en skikkelig kødd som man aldri kan tro på, og har bestandig vært sånn. Starten på Bullfrog og Populous er ganske typisk Molyneux. Han svindla først til seg en haug Amigaer fra Commodore. Han drev et selskap som Taurus akkurat da, og Commodore kontakta han ved en feil fordi de trodde han var Torus, og ville ha en port av databaseprogramvaren deres. Molyneux skjønte feilen, men sa ingenting og bare tok imot Amigaene. De laga dermed et databaseprogram som de fikk solgt og tjent noe penger. Det var de pengene som de grunnla Bullfrog med,

    «andre plattformer som ikke overlevde nittitallet» – kan man egentlig si at DOS overlevde nittitallet, hæ? HÆ!? :P

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.