Inntrykk: Cotton Reboot!

Arkadeklassikeren Cotton har fått en heftig nyversjon.

Et av tidenes søteste «shoot’em ups», Cotton, har fått en ny og moderne utgivelse til dagens konsoller. Vi har fått en anmelderkode av PlayStation 4-utgivelsen og skal se om den leverer sakene.

Liten introduksjon

Cotton er et tradisjonelt, sideskrollende skytespill med søt grafikk.Aller først er det greit med litt forhistorie om serien. Det originale Cotton ble sluppet som arkadespill i 1991, og har for det meste holdt seg i Japan gjennom årene. I 1993 ble det sluppet på hjemmemarkedet i USA, for den obskure konsollen TurboGrafx-16. Dette har helt frem til nå vært den eneste offisielt tilgjengelige versjonen i vesten. For mange kan Cotton være en ukjent tittel, men for oss i samlermiljøet har det fått en slags kultstatus opp gjennom årene. Vi europeere har alltid måttet importere spillet fra andre deler av verden, men nå er det endelig vår tur!

Cotton er altså et siderullende skytespill i klassisk stil, der du styrer figuren ved samme navn. Hun må jakte på godteri og redde verden, mens hun plaffer ned tonnevis av søte fiender og prøver å unngå å bli truffet av kulene deres. Underveis kan hun oppgradere angrepene sine, og må overvinne store «bosser».

Moro!

Cotton kan nok se litt søtt og kanskje fjollete ut for hvermannsen, men sånt må man ikke la være en stopper. Spillet flyter utrolig bra, uten hakking eller «lag», og alle bevegelsene er glatte. I tillegg til å styre Cotton rundt på skjermen bruker du kun to knapper. En for vanlig hurtigangrep, og en for et magiangrep som gjør mer skade. I tillegg har du en liten fe med på slep, som hjelper med å gjøre skade på fiendene. Hun angriper samtidig som hovedfiguren.

Eksplosivt og fargerikt.
Eksplosivt og fargerikt.

Fiendene er godt varierte og har forskjellige angrep du må vike unna. En god del av fiendtlige prosjektiler kan skytes ned, men ikke alle. Med litt prøving og feiling finner du raskt ut hvilke fiender som gjør hva. For å oppgradere det magiske angrepet ditt må du plukke opp krystaller som fiendene etterlater seg. Hver krystall har en farge, som igjen resulterer i at du øker styrken på en spesifikk magi. Det er ikke så avansert som det kan høres ut. Du får også erfaringspoeng når du tar ned fiender, som styrker det vanlige hurtigangrepet. Skulle du bli truffet og dø, mister du en del av poengene og angrepet blir svakere. Det er ikke så straffbart som i andre «shoot’em ups», og du kommer deg raskt på beina igjen.

Spillet er ikke så innmari langt fra start til slutt, og tar ikke mer enn tre kvarter. Når sistebossen er nede for telling og rulleteksten er ferdig, låser du opp muligheten til å høre på lydsporet via menyen, og du kan se på de artige historiesekvensene om igjen.

Men ikke nok med det. Det er også to ekstra moduser å bryne seg på. De fungerer som en overlevelsesarena. I den første skal du holde ut og bekjempe fiender i to minutter, og i den andre må du prøve å holde ut i fem minutter. Målet er å oppnå høyest mulig poengsum i den begrensede tiden.

Historiesekvenser underveis.
Historiesekvenser underveis.

Både nytt og gammelt

Cotton Reboot inkluderer en ny versjon, eller «arrange mode» som det heter, som du kan velge i menyen. Dette er altså den versjonen av spillet med bredskjerm-oppløsning, nyinnspilte stemmer for karakterene, ny versjon av lydsporet og ikke minst estetiske oppgraderinger.

Det hele ser utrolig pent ut, fargene er friske og skarpe, og selv om oppløsningen er høy har spillet beholdt en pikselert stilart som gjør at det ikke er ugjenkjennelig fra originalen. Søtt er det også, og det er en del av sjarmen til Cotton.

Lydsporet har også fått en overhaling, og passer godt inn i helheten. Det består for det meste av det man kan kalle for typisk arkademusikk, med godt tempo som girer deg opp. Lydeffektene er også behagelige, og ikke høylytte og skarpe. Det blir heldigvis ikke for slitsomt, og dette er noe vertfall jeg setter pris på. De nyinnspilte stemmene høres bra ut. Alt er på Japansk, uten muligheten for å velge annet språk, men det er såpass lite dialog at det ikke har noe å si. Humoren i spillet føles mer autentisk med Japansk tale.

Den ekstra godbiten i pakken her er utgivelsen som kom ut til datamaskinen Sharp X68000. Dette er i utgangspunktet en mer oppdatert og overhalet utgave av den originale arkadeutgivelsen. Nå skal det sies at jeg aldri har testet X68000-utgivelsen før, så jeg kan ikke si så mye om hvor tro versjonen i Reboot er, men den både ser og føles ganske riktig ut. Men det er primært den nye versjonen som er testet her, og har hovedfokuset i artikkelen.

Action i lange baner. Bilde: Inin Games.
Action i lange baner. Bilde: Inin Games.

Litt pirk er det

Ja det er noe å sette fingeren på. Selv om spillet leverer en positiv opplevelse over hele fjøla, er det et par ting med «arrange mode» som er litt frustrerende. Enkelte steder ender du opp med å få fiender bak deg, og det er ikke noe du får gjort med det siden skjermen ruller automatisk og fører deg fremover. Spillet har ingen angrep som lar deg skyte bakover, eller muligheten til å snu Cotton sånn at hun peker motsatt vei. Her opplevde jeg å dø flere ganger fordi det ble helt umulig å komme seg gjennom levende, og det føltes mer som en påført straff.

Alle bossene har mønster man må følge for at man ikke skal bli truffet, men enkelte av dem har noen kombinasjoner av angrep som igjen gjør det helt umulig å vike unna. Og det er ikke det at det er så himla vanskelig å manøvrere unna, det virker bare ikke som det er meningen at man skal klare det.

Til sist er det et par plasser hvor noe av det grafiske i bakgrunnen kan forstyrre. Det var flere steder jeg var helt sikker på at bevegelige deler av bakgrunnen kom til å ta et av livene mine, uten at de gjorde det. Dette resulterte i at jeg tok det litt for gitt at greit, da kommer ikke slike bakgrunnselementer til å skade meg, men så kom det et par steder senere hvor de faktisk gjorde det. Igjen litt unødvendig design, men man lærer heldigvis av dette, og husker det til neste gang.

Mange fiender må kverkes.
Mange fiender må kverkes.

Liten oppsummering

Til tross for pirket over er det ikke så ofte Cotton frustrerer, og det går fort over for alt det andre er så bra. Jeg spilte gjennom begge utgavene i pakken gjentatte ganger, og storkoste meg. Det merkes også at X68000-versjonen har blitt tatt godt vare på her, og det reflekterer også det gode arbeidet som er lagt inn i den moderne versjonen «arrange mode». Er du fan av denne sjangeren er Cotton Reboot! virkelig å anbefale, og for de som ikke har gitt seg ut på «shoot’em up»-spill enda er dette et godt sted å begynne.

Spillet falt såpass godt i smak at jeg endte opp med å bestille en fysisk utgave for å ha i samlingen.

Cotton Reboot er ute på PlayStation 4 og Switch nå. Mer informasjon kan du finne på den offisielle nettsiden. Vi har testet et anmeldereksemplar fått fra utgiver, på PlayStation 4.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.