Noen spill er rett og slett litt farlige.
Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.
- Navn: Audiosurf
- Utvikler: Dylan Fitterer
- Utgiver: Dylan Fitterer/Ascaron (fysisk utgave)
- Første utgivelsesår: 2008
- Originale plattformer: PC
Audiosurf er et musikkspill der du styrer et slags romskip på en berg-og-dalbane basert på låten du har valgt. Banen kommer susende mot deg, og poenget er å unngå murblokker mens du plukker opp fargede blokker. Spillet har flere spilltyper, fra enkle «mono» der det kun er to typer blokker, til mer Tetris-aktige greier der blokkene har ulike farger og du må få kombinasjoner for å få poeng. Midways arkadespill Klax var utvilsomt en inspirasjonskilde for utvikler Dylan Fitterer.
Gjør musikken til et spill
Audiosurf ble utviklet under gullalderen til musikk- og rytmespill som Guitar Hero. Men der disse spillene ble skipet med et spesifikt antall låter og håndlagde baner for disse, støttet Audiosurf hele spillerens musikksamling. Alt du trengte å gjøre var å ha en låt i et kurant format, og så laste den inn i spillet. Den ble så analysert, og resultatet var en bane som var spesialtilpasset akkurat den låten – en fargesprakende, interaktiv visualisering av musikken, der utfordringene gikk hand i hand med rytmen. Spillmiljøet ble en berg-og-dalbane med rolige oppoverbakker og heftige utforbakker, og da jeg i sin tid anmeldte spillet for Gamer.no kalte jeg det «en ny måte å oppleve musikk på.»
Det står jeg for; i årene som fulgte, var det alltid rett inn på Audiosurf når jeg hadde kjøpt et nytt digitalt album som jeg skulle kose meg med. Nå som jeg praktisk talt aldri kjøper musikk mer, tenker jeg at Spotify burde snappe opp utvikleren, og implementere Audiosurf i klienten sin.
Om Steam hadde holdt rede på spilletid da Audiosurf var nytt, ville det utvilsomt vært av de mest spilte spillene på kontoen min den dag i dag. Personlig hadde jeg ikke veldig sansen for de avanserte spillmodusene, og foretrakk pro-versjonen av «mono». Til gjengjeld ville jeg helst spille låter som holdt et høyt tempo så godt som hele veien gjennom, for maksimal intensitet. Dette var en tid der jeg hørte veldig mye på remix-versjoner av klassisk spillmusikk, primært fra Commodore 64 og Amiga, og mye av dette passet helt perfekt for Audiosurf. Se her, for eksempel:
Krevende spill
Jeg gjør mange feil underveis, og ville startet på nytt hvis det ikke var for det faktum at selv den halvtimen jeg brukte på spillet gjorde meg både øm i håndleddet og tung i hodet. Jeg tålte langt mer for ti år siden, men selv da var Audiosurf et farlig spill som utvilsomt resulterte i mer enn én senebetennelse, og mange timer med hodeverk. Likevel klarte jeg ikke å holde meg unna.
Audiosurf var et av de første indie-spillene som gjorde braksuksess på Steam og Valve likte det faktisk så godt at kjøperne fikk lydsporet til The Orange Box inkludert i prisen. Hvor godt alle de låtene passer spillet vet jeg ikke – den automagiske baneskaperen takler definitivt enkelte typer musikk bedre enn andre. Men de fleste kjøperne fikk seg vel i alle fall en runde med ikoniske Still Alive.
Du kan fortsatt kjøpe Audiosurf på Steam.