Norge satset med egne utviklerverktøy, og elevene fikk selv skape egne spill.
Å bruke dataspill i skolen er ikke noen ny idé, faktisk var Norge veldig tidlig ute med å legge til rette for både spilling og faktisk også spillutvikling i skolen.
Spill som Espen i Asmo skulle hjelpe elevene å lære om folkeeventyr, Alice i Eventyrland skulle lære dem engelsk, Mons og Marte og Regnegrotten ble brukt i mattetimene mens Sjeikens Valg og Human Quest handlet om samfunnsfag.
Det varierte riktignok i hvor stor grad datamaskiner og -spill faktisk ble brukt i undervisningen, da både utstyr og lærere med den nødvendige ekspertisen (eller interessen) kunne være mangelvare. Men mulighetene var der, for de skolene som satset.
Elevene fikk selv lage spill
Ikke bare det, men elevene fikk også slippe kreativiteten løs og lage egne spill, ved hjelp av norskutviklede spillutviklerverktøy. Det statlige Datasekretariatet fikk laget flere verktøy der noen var ment for bruk i skolen og andre var ment for profesjonell utvikling av pedagogisk programvare.
Kristoffer Sjøthun har i den siste tiden gjort en imponerende jobb med å spore opp og arkivere norsk pedagogisk programvare – en jobb han forøvrig er langt fra ferdig med, og som dere vil høre mer om i fremtiden. Han har også digitalisert en informasjonsvideo fra Datasekretariatet, som demonstrerer utviklingsverktøyene Mosaikk, SimTek, Graftrix og Regissøren.
Videoen stammer fra 1990, og inneholder også glimt av spill som Sjeikens Valg og Alice i Eventyrland. Du kan se den her:
Spennende! Lurer på hvpr de barna i videoen jobber i dag, om de er super-programmere i dag liksom? 👏