Imponerende saker.
Da Doom kom ut mot slutten av 1993, endret det spillverdenen for alltid. Skjønt ikke alle hadde råd til det beistet av en PC man måtte ha for å kjøre det, og spesielt her i Europa var Amiga fortsatt en svært populær plattform. Naturlig nok begynte mange å spørre seg om et spill av Dooms kaliber var mulig å få til på Amiga, og selv om svaret etter hvert viste seg å være «ja», måtte man i det minste ha en (helst litt oppgradert) Amiga 1200.
Nytt liv for Amiga 500
Men Amiga 500 fra 1987 har opplevd en slags renessanse i de senere årene, og jommen har ikke noen funnet ut at de ville prøve å lage et «ordentlig» Doom-spill for den gamle billigmaskinen, som altså var over seks år da Doom kom ut. Spillet heter Dread, og utviklingen ledes av Krzysztof Kluczek fra demoscenegruppen Altair, og nå har han sluppet en demo av det kommende spillet.
Jeg skal overlate beskrivelsen av Dread til Krzysztof Kluczek og samarbeidspartnerne hans. Du kan se spillet demonstrert i videoen under – i beskrivelsen finner du også nedlastingslenker (KK ønsker ikke at lenken skal deles, så da respekterer vi det). For å fortsette utviklingen har KK startet en Patreon-kampanje.
Spillet kjører altså på en Amiga 500 med 1 MB RAM, skjønt det plages sikkert ikke av å få litt mer futt under tastaturet. Kluczek har faktisk også laget en Atari ST-versjon som riktignok trenger dobbelt så mye RAM og per nå helst bør kjøres på en STe i stedet for en original ST.
Jeg har allerede skrevet mye om forsøkene på å overføre Doom-konseptet til Amiga. Et greit sted å starte, om du er interessert i å lese mer, er mitt tilbakeblikk på Alien Breed 3D. Det er artig nok et av de inkluderte spillene i den kommende minimaskinen TheA500.
Takk til Michal Bergseth fra nettstedet Amitopia for tips.