Hitman minus all moroa.
Dette er en mer eller mindre regelmessig regelmessig serie der jeg setter et nettsted som heter Random Steam Game Picker til å velge et tilfeldig Steam-spill fra profilen min. Så skal jeg spille det i minst én time (såfremt det fungerer), før jeg vurderer om jeg skal fortsette å spille det eller ikke. Målet er å rydde unna litt av min episke «backlog,» men det er selvsagt helt fånyttes. Mellom hver gang jeg klarer å få fyrt ut en artikkel i denne serien har jeg fått ti nye spill på Steam.
Jaja, denne gangen var det i alle fall Metrocide som ble trukket ut. Woho!
Kunne vært kult
Metrocide er et leiemorderspill satt til en cyberpunk-aktig fremtidsby. Spillet er todimensjonalt og bruker fugleperspektiv, og grafikkstilen vekker minner om de to første GTA-spillene. Det var en av tingene som i sin tid tiltrakk meg, da jeg kjøpte spillet som en del av en Humble Bundle tilbake i 2015. En annen var at det finner sted i en dynamisk og systemstyrt åpen verden, med politi og det hele.
I hvert av Metrocides oppdrag må du tjene en viss mengde penger, og det gjør du ved å drepe folk for betaling. Rundt om i byen finner du lugubre slamper med en liste over individer som de ønsker tatt av dage, og så er det bare å velge. Noen av målene er bevæpnet, andre er bare tilstede i byen i en viss periode, og noen har kanskje eskorter (av den hissige typen, ikke den hyggelige). Slike kompliserende faktorer gir økt betaling.
Så er det bare å søke opp stakkaren du skal drepe, og gjøre udåden. Helst uten å bli sett eller fanget opp på kamera mens du holder på, og helst et sted der du kan skjule liket før en tilfeldig forbipasserende dukker opp. Når du etter hvert tjener penger kan du kjøpe nye våpen og andre hjelpemidler, etter at disse har blitt låst opp. Om du blir identifisert vil politiet begynne å jakte på deg med droner, men det er mulig å få en hacker til å slette deg fra databasen deres om du betaler litt. Du må også forholde deg til bevæpnede sivile, som kan finne på å skyte etter deg om de ser deg gjøre noe muffens.
Men er bare kjedelig
Konseptet er småartig, men uheldigvis er ikke gjennomføringen spesielt god. Saken er nemlig at Metrocide rett og slett er et forferdelig kjedelig spill. Å komme unna med mord innebærer egentlig bare å være veldig tålmodig, og vente til målet ditt er et sted uten vitner. Noe som selvsagt kan ta ganske lang tid, siden de vanligvis bare vandrer tilfeldig rundt i gatene, og det nesten alltid er noen i nærheten.
Ikke er det spesielt gøy å kverke folk, heller, for kamp er så enkelt. Pek og skyt. Blir du sett mens du trekker frem våpenet og målet ditt er bevæpnet kan det bli en skuddveksling, men da vil motstanderen stå helt stille og skyte etter deg. Også om du for eksempel forsvinner bak et hjørne – motstanderen vet tydeligvis alltid hvor du er, men ikke at kuler ikke går gjennom betongvegger.
Det morsomme i disse situasjonene er at da kan du egentlig bare putte våpenet ditt i lomma igjen og vente, så dukker det etter hvert opp noen som oppdager galningen som står og skyter i en vegg, og tilkaller politiet eller skyter personen selv. Hvordan komme unna med mord? Ved å ikke være morderen, selvsagt.
Spillet har ingen lagremuligheter, og ett skudd er alltid nok til å drepe deg. Så det blir veldig repetitivt, veldig raskt. Spesielt siden det første våpenet du får tilgang på er en elendig sci-fi-pistol som bruker veldig lang tid på hvert skudd, noe som gjør kamp enda mindre gøy. Du trenger ikke spille så veldig lenge før du får råd til å kjøpe ei hagle (når denne er låst opp), men de første par oppdragene må alltid utføres ved hjelp av drittvåpenet du starter med.
Kanskje det blir bedre? (neppe)
I starten er det veldig lite dybde her; ingen måter å arrangere «ulykker» for målene dine, ingen taktikk i kampsituasjonene eller særlig mange meningsfulle valg å ta underveis. Å spille Metrocide i én time var ærlig talt en tålmodighetsprøve. På den tiden klarte jeg å låse opp haglen og en hologram-lokkedue. Sistnevnte klarte jeg aldri å få brukt ordentlig. Det er mulig verktøyene som låses opp etter hvert gjør spillet mer interessant, men jeg orker ikke å spille mer.
Spill som finner sted i åpne og systemstyrte verdener er avhengige av at åpenheten og systemene skaper økt frihet og dynamikk. At de gir deg valg og konsekvenser, og muligheten til å forme spillopplevelsen selv. Hvis de ikke gjør det, er den åpne verdenen overflødig. Når oppdragene i tilleg genereres av datamaskinen i stedet for å være håndlagde, blir resultatet raskt ensformig og kjedelig. Så der har vi Metrocide. Spill heller Hitman.
Det er vel en eksepsjonelt liten sjanse for at dette spillet ligger på ønskelisten din, men i så fall kan du bare slette det. Og da er det sikkert mye annet du kan rydde unna i samme slengen. Det er «vår», tross alt.
Haha, hørtes ut som et «gøy» spill.