Lek med tiden i dette fascinerende og utfordrende hjernetrimspillet.
Meet me at NooN er et fascinerende lite hjernetrimspill som i utgangspunktet virker rett-frem, men som raskt blir rimelig djevelsk.
Tidslinjekrøll
Spillet gir deg kontroll over to figurer. Den ene kan flytte når det er «dag», den andre når det er «natt». Hver av dem har sitt spesifikke sted på brettet som er figurens mål, og du har vunnet brettet når begge står på sine målposisjoner samtidig.
Men her kommer det sentrale: Du starter med dagfiguren, og kan flytte den en viss mengde ganger før nattfiguren tar over. Det som skjer da er at for hvert trekk du tar med nattfiguren, forsøker dagfiguren å ta tilbake ett av sine trekk. I utgangspunktet er det slik at så lenge begge har like mange trekk, vil dagfiguren være helt tilbake på startposisjonen sin når nattfiguren er ferdig med alle sine trekk.
Et tidlig brett i spillet vil dermed gjerne løses på den måten at du prøver å forutse trekkene til nattfiguren, og navigerer dagfiguren slik at den rykker tilbake til akkurat sitt mål når nattfiguren havner på sitt. Men hva gjør du om figurene kommer i veien for hverandre? Vel, nå begynner spillet å bli interessant. Du kan nemlig påvirke den andre figuren ved å stå i veien for den eller dytte den, slik at den kastes ut av sin «tidssløyfe» og dermed tar en annen rute enn den egentlig gjorde.
Så gjelder det «bare» å sikre at den nå gjør det du ønsker, spesielt siden du etter hvert må få de to figurene til å samarbeide – for eksempel ved at den ene bærer den andre – for å komme videre. Som du sikkert skjønner krever dette at du tenker fremover, og ser for deg hvordan trekkene du tar nå vil utspille seg i en situasjon der spillbrettet er annerledes enn det er i nåtiden – samtidig som du selv er ansvarlig for å endre situasjonen i fremtiden. Jeg blir litt stresset bare av å skrive det her, faktisk.
Det kan også være mer enn ett «døgn» i spillet, altså mer enn én dag og mer enn én natt. Da vil du oppdage at de to figurene ikke fungerer helt likt når det ikke er deres tur til å flytte. Nattfiguren vil nemlig ikke ta tilbake trekkene sine ett for ett, men i stedet spille dem ut igjen på nytt, akkurat som den gjorde det i utgangspunktet.
Mer å tenke på
Senere introduseres nye mekanismer, slik som at du i noen brett må planlegge alle trekkene mens tiden står stille (og du dermed ikke kan se resultatene utspille seg før du er helt ferdig) og at enkelte plattformer på brettet kun er solide om det er dag eller natt.
Ah, og hvert brett har også ei gullstjerne som du kan prøve å få tak i. Du klarer kanskje å få figurene dine til målene sine, men å gjøre det samtidig som du får gullstjerna (når den er tilgjengelig, noe den ikke alltid er) … vel, det blir fort litt komplisert. Og gullstjerna er ikke bare en ren bonus, da en viss mengde av dem kreves for å låse opp enkelte sett med brett.
Heldigvis er altså spillet turbasert, så du får all den tenketiden du trenger. Og alle trekk kan tas tilbake, så du får eksperimentere så mye du vil.
Resultatet av alt dette er et skikkelig utfordrende spill, av den typen der du ofte vil starte et brett og bare slå hendene i været med et «hva?!?», før du stanger hodet i veggen i en halv evighet og så plutselig får en slags åpenbaring som – hvis du klarer å gripe fatt i den mens den surrer rundt i hodet ditt og leter etter et øre å flykte gjennom – tillater deg å løse brettet. Og så må du typisk gjøre nytte av den åpenbaringen på neste brett, som ikke bare krever at du skjønner hva som skjedde sist, men at du tar kunnskapen et lite hakk lengre denne gangen.
Utfordrende, men tilfredsstillende
Meet me at NooN er med andre ord et spill som veksler mellom å være ganske frustrerende og herlig tilfredsstillende. Gåtene er kanskje vanskelige (og noen ganger er vanskelighetsgraden litt hulter til bulter, slik at det kan lønne seg å hoppe over et brett hvis du bare stanger hodet i veggen), men de er aldri urettferdige. Skjønt jeg syntes det er et ganske stort hopp i vanskelighetsgraden i verden fire, som krever en forståelse av dybdemekanismene jeg ikke syntes spillet helt klarte å forberede meg på. Jeg knakk riktignok koden til slutt, uten hjelp, så umulig var det ikke.
Mitt største ankepunkt mot spillet er en personlig greie; jeg foretrekker kreative puslenøtter der jeg kan skape mine egne løsninger, mens dette spillet i større grad handler om å eksperimentere seg frem til akkurat den ene løsningen som funker. Det er ikke noe jeg kan kritisere spillet for, det handler bare om preferanser (det er kanskje også derfor jeg generelt ikke er noen superfan av sjakknøtter, men liker selve spillet). Så hvis du liker å bryne deg på tøffe puslenøtter og finurlige mekanismer, tror jeg Meet me at NooN vil falle i smak. Gåtene er smarte, presentasjonen er lekker og konseptet er friskt.
Vi har fått anmelderkode direkte fra utvikleren. Meet me at NooN er tilgjengelig på Steam for Windows, Mac, Linux/SteamOS. Her er en trailer: