Gode, gamle spill: Lemonade Stand

Frister det med et glass limonade?

Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.

Det er viktig å holde seg hydrert i sommervarmen, og hva passer vel bedre for den oppgaven enn et lunkent glass med limonade? Lemonade Stand er et svært tidlig eksempel på en forretningssimulator, og poenget i dette tekstbaserte spillet er å tjene seg søkkrik på å selge limonade. Vel, okay, ikke «søkkrik», akkurat. Men noe skal du jo ha for strevet.

Alle millionærer må begynne et sted (hvis de ikke bare arver pengene, da).
Alle millionærer må begynne et sted (hvis de ikke bare arver pengene, da).

Få pengene til å vokse

Du spiller en unge som har to dollar i startkapital (spillet ble først utviklet i 1973, så du kommer langt med de pengene). Hver dag, i tolv dager, skal du prøve å få pengene til å formere seg ved å lage og selge limonade. I starten får du sukkeret gratis av moren din, så kostnaden per glass er kun to cent. Dagen starter med et værvarsel, og naturlig nok kan du regne med bedre salg på en varm og tørr dag enn en dag med overskyet vær og høy sjanse for regnvær.

Du har så tre ting som må velges. Først bestemmer du hvor mange glass du vil lage. Så bestemmer du hvor mange reklameskilt du vil lage; disse koster deg 15 cent hver. Det siste du bestemmer er hva du skal ta for hvert glass. Spillet spør deg så om du er fornøyd med valgene dine, og så simuleres dagen og du får se regnskapet. Forhåpentligvis har du gjort gode valg, slik at du ender opp med profitt. Så er det over på neste dag. Noen dager kan det skje spesielle ting, slik som at konstruksjonsarbeid stenger en gate eller at det stormer og noen av reklameskiltene du har laget blåser bort. Moren din vil dessuten slutte å sponse deg med sukker etter hvert, så prisen per glass går opp.

Jeg overvurderte salgstallene i regnværet.
Jeg overvurderte salgstallene i regnværet.

Enkelt, men artig

Konseptet er åpenbart veldig enkelt, men det er for så vidt litt vanedannende å prøve å knekke koden. Hvor mye er folk villige til å betale, hvor mye påvirker prisen salgstallene, hvor mye betyr været, og så videre. Det skal godt gjøres å tape spillet, men så var det også ment for barn, og det støtter flere spillere slik at man kan konkurrere (det er imidlertid ikke mulig for spillerne å påvirke hverandre; spillet antar tydeligvis at man er i helt forskjellige deler av byen).

Lemonade Stand ble utviklet for en stormaskin, og opprinnelig ville man typisk spille det via en printerterminal. Det var en kombinasjon av tastatur og printer, koblet opp mot stormaskinen. Man skrev inn sine kommandoer med tastaturet, og spillets respons ble skrevet ut av printeren (ikke på individuelle ark, men på lange remser med papir). Dette fysiske aspektet av spillet må nok ha gjort noe med opplevelsen, som er litt vanskelig å forstå i dag. Men det var samtidig ikke denne versjonen som ble mest kjent. Spillet kom nemlig til Apple II i 1979, og i en periode var det med i programvaresamlingen som Apple inkluderte med alle nye maskiner. Apple-versjonen har enkel, tegnsettbasert grafikk og litt lyd.

Denne versjonen kan du spille på nettet, takket være Internet Archive. Du kan spille det her, men jeg anbefaler egentlig at du følger lenken slik at du slipper den irriterende teksten i toppen.

Bakgrunnen i toppbildet er hentet fra David Ahls anmeldelse av spillet for bladet Creative Computing.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.