Bygg maurtue og gå til maurkrig i SimAnt

Podcasten cd SPILL har tatt for seg den tredje simulatoren til SimCity-studioet Maxis.

I det grensesprengende spillet SimCity lot Will Wright og teamet hos Maxis spillerne bygge sine egne simulerte millionbyer. I SimEarth tok de ambisjonsnivået til et nytt nivå, og simulerte en hel klode som spillerne fikk leke med. Den naturlige utviklingen ville kanskje vært SimUniverse, men i stedet gikk utvikleren i fullstendig motsatt retning. SimAnt ga spillerne ansvaret for en maurtue.

Hva skjer her? Det finner du ut hvis du hører episoden. Bilde: Mobygames.
Hva skjer her? Det finner du ut hvis du hører episoden. Bilde: Mobygames.

Simulator og spill

SimAnt er egentlig et litt atypisk Maxis-spill, men på samme måte som med SimCity og SimEarth var det inspirert av ekte vitenskap (Edward O. Wilsons studier av maurkolonier). Du starter med kontroll over en maurtue med sorte maur i en hage, og må spre kolonien din ut over hele hagen og huset den tilhører mens du bekjemper de forhatte røde maurene og unngår andre farer.

Hvordan dette foregår overlater vi til Erik André og Sigve fra podcasten cd SPILL å forklare. De har nemlig lekt med simulerte maur i sommer, og for høstsesongens første podcastepisode er det altså SimAnt som står på plakaten. Har denne merkelige kombinasjonen av simulator og strategispill tålt tidens tann?

Her kan du høre podcasten:

For gøy tok jeg frem min boks (Amiga, selvsagt). Jeg må innrømme at jeg ikke har spilt spillet ordentlig, og kjøpte det egentlig mest for manualens skyld. Den nevnes også i podcasten.

2 kommentarer om “Bygg maurtue og gå til maurkrig i SimAnt”

  1. Nå fikk dere meg til å fremstå som en idiot som bare kommenterer og ikke har hørt på forrige episode. :D I lenken til Tyrianmusikken var det en timestamp som dere tydeligvis ikke fikk med dere. «Tyrian the Level». Ikke menymusikken. Beklager at jeg bare MÅTTE!

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.