SimCity lot spillerne slippe kreativiteten løs

Hvem skulle trodd at det var gøy å leke byplanlegger? cd SPILL har tatt for seg de klassiske SimCity-spillene.

SimCity må kunne beskrives som tidenes viktigste spill. Det var kanskje ikke det første i sin sjanger (man kan godt argumentere for at Fortune Builder for ColecoVision bør ha den tittelen), men det var spillet som for alvor beviste at selv om temaet kanskje oppfattes som tørt av de fleste, syntes spillere generelt det er like gøy å skape som å ødelegge.

Sid Meier har for eksempel (i sin selvbiografi) kreditert SimCity som en av de viktigste inspirasjonskildene til Civilization, sagt at spillets suksess var helt nødvendig for at han turte å satse på det episke strategispillet sitt.

Ingen ville satse på konseptet

Skjønt det skulle ta tid før Will Wrights etter hvert så populære bybyggerspill fikk bevist noe som helst. Spillet ble opprinnelig skapt på Commodore 64 i 1985, men ingen utgivere hadde tro på konseptet, og det var ikke før i 1989 at det etter mye om og men ble lansert (da for Amiga og Mac, skjønt det kom til PC og nettopp Commodore 64 senere samme år).

I ukens episode av podcasten cd SPILL får du høre Erik André og Sigve mimre om både det første SimCity-spillet og oppfølgeren, SimCity 2000. Det er nok sistnevnte som er mest populær i dag, skjønt Erik André har gitt PC-versjonen av det første spillet et ærlig forsøk i det minste.

Den dynamiske duoen kommer også innom andre utgaver av spillet, samt artige «spinoff»-titler som SimCopter og Streets of SimCity – og merkverdigheter som SimRefinery. Her kan du høre episoden:

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.