Men kanskje din hjerne er skrudd sammen litt annerledes?
Det varierer hvor mye jeg bryr meg om «achievements», men en av de jeg er genuint stolt av å ha fått er «earthrise» fra programmerings-hjernetrimmeren Infinifactory. Man får den etter å ha fullført hele spillet, og kun to prosent av Infinifactory-spillerne har den.
Programmer Dungeon: Knightress er, akkurat som Infinifactory, et hjernetrimspill med der en form for programmering er den sentrale spillmekanismen. Så da jeg fikk tilbud om anmelderkode tenkte jeg at det kom til å være perfekt for meg. Jeg er glad i hjernetrimspill, jeg er glad i programmering, og jeg har tydeligvis full kontroll på hjernetrimspill om programmering.
Vel, det var det jeg trodde, i alle fall. Programmer Dungeon brukte omtrent én time på å sette meg dønn fast. Jeg har kommet omtrent halvveis inn i spillet (med tanke på antall brett, ikke nødvendigvis spilletid), og nå er hjernen min helt blank. Jeg har sittet og stirret på de to brettene som er åpne for meg i snart én ekstra time, og jeg er ikke nærmere noen løsninger. Argh!
Instruksjoner til besvær
I Programmer Dungeon spiller du en ridder i en grotte full av søte monstre. Poenget for hvert brett er å drepe dem alle. Det gjør du ved å legge inn instruksjoner for ridderen din. Disse er rimelig enkle: «Angrip og gå en rute fremover», «Angrip to ruter fremover», «snu deg 90 grader til høyre», «snu deg 90 grader til venstre», og så videre. Instruksjonene legges inn i den rekkefølgen du vil at de skal utføres, og så trykker du en knapp og ser det hele spilles ut foran øynene dine.
Du har kun en begrenset mengde plasser å putte instruksjoner i for hvert brett, men heldigvis kan du få gjort litt mer ved å legge inn sløyfer. Et superenkelt eksempel vil være «start sløyfe», «snu figuren 90 grader til venstre», «avslutt sløyfe», og så kjøre den fire ganger. Da vil ridderen rotere 360 grader innen hun er ferdig med instruksjonene. Akkurat denne sløften vil ikke spare deg for så mye plass (den vil kreve tre posisjoner i stedet for de fire det ville tatt å snu ridderen 360 grader manuelt), men så lenge du holder deg innenfor de tilgjengelige rammene for hvert brett kan en sløyfe være så lang og komplisert du vil. Du kan også ha flere, skjønt «start sløyfe» og «avslutt sløyfe» regnes også som instruksjoner som tar plass.
Begrenset valgfrihet
Det er begrensningene som knekker meg hva Programmer Dungeon angår. I et spill som Infinifactory står du fritt til å komponere helt egne løsninger, for spillet har få rammer du må forholde deg til. Så da er det greit om du ikke nødvendigvis finner den optimale måten å gjøre ting på, spillet er vanskelig nok som det er og uansett fristes du til å optimalisere for å forbedre statistikken også etter at du egentlig har løst et brett. Mens i Programmer Dungeon kan du i praksis ikke ha én instruksjon for mye.
Dermed kommer vi også innom noe jeg ofte gjentar når jeg skriver om hjernetrimspill: Jeg er generelt mye gladere i spill der jeg får skape mine egne, kreative løsninger enn spill der jeg må analysere meg frem til designerens tiltenkte løsning. Det er naturligvis en subjektiv greie utvilsomt koblet til måten hjernen min er skrudd sammen på, og det er litt urettferdig å kritisere spill for å ikke være laget for å passe min gane.
Programmer Dungeon er uansett en rimelig solid produksjon, med pene retropiksler, et grensesnitt som er lett å sette seg inn i og åpenbart gjennomtenkte brett. Jeg syntes det burde være enklere å se hvor mange trekk man har til rådighet på hvert brett (for eksempel ved at spillet gjorde resten av posisjonene grå), men ellers syntes jeg det tekniske fungerer fint. Hvis du liker å bryne deg på vanskelige puslenøtter og er litt analytisk anlagt, kan dette være et spill du vil like. Selv tror jeg imidlertid jeg må gi opp, før jeg ender opp med å rive av meg håret.
Vi fikk anmelderkode av Programmer Dungeon: Knightress, som er tilgjengelig på PC (Steam og Itch.io). Her er en trailer: