Spæll dykker ned i dypet under Tristram

I ukens podcast tar de et dypdykk i selveste Diablo.

Legendariske Diablo la ikke bare store deler av grunnlaget for de moderne actionrollespillene, men det var også med å popularisere spillelementer som i dag har sneket seg ut i så godt som alt av spillsjangere. Det hadde datagenererte miljøer og utstyr, inspirert av klassiske «roguelike»-spill, men droppet det tradisjonelle, turbaserte spillmekanismene til fordel for spill i sanntid.

Kan du «høre» dette skjermbildet?
Kan du «høre» dette skjermbildet?

I tillegg til å være nyskapende, hadde Diablo en særegen og minneverdig presentasjon, med en mørk og gotisk grafikkstil og musikk og lydeffekter jeg tipper de fleste som i sin tid var hektet på det fortsatt husker klart og tydelig.

I dagens episode av podcasten Spæll har Adrian og Håkon fått med seg Mats Rindahl Johansen fra LOLbua og Dag Thomas Olsen fra RageQuit for å diskutere klassikeren fra Blizzard North. Som seg hør og bør får vi rikelig med informasjon om utviklingen, om spillet i seg selv og om gjengen mener det har holdt seg.

Her kan du høre dagens episode:

Jeg har skrevet et stort tilbakeblikk på Diablo, som du kan lese hvis du er i humør for mer, eller kanskje ikke kan høre podcasten med det samme og har lyst til å varme opp. Jeg har også skrevet en artikkel om Rogue, som er spillet «roguelike»-navnet kommer fra og dermed et ganske viktig ledd i Diablos slektstre.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.