Du gjetter aldri hvilket spill It Returned to the Desert er inspirert av

Eller vent, det er vel egentilg ganske åpenbart. I alle fall for Amiga-folk.

Stopp meg om du har hørt dette før. En asteroide deiser ned på Jorden, i nærheten av en by et sted i den golde og gloheite delen av USA. Folk begynner å forsvinne, mens andre raver om maur på størrelse med lastebiler. Du har nylig ankommet byen, og må finne ut hva som skjer (og senere, redde menneskeheten).

Hvis du har spilt Cinemaware-klassikeren It Came from the Desert, har du kanskje gjort flere forsøk på å stoppe meg allerede. Men det er egentlig ikke mulig, for innen du leser dette har artikkelen blitt ferdigskrevet. Sånn kan det gå.

Det er noe kjent her.
Det er noe kjent her.

Sjangerblanding

Det nylanserte indie-spillet It Returned to the Desert prøver i alle fall ikke å skjule inspirasjonskilden sin. Som originalen er dette en sjangerblanding med elementer av eventyrspill, actionspill og strategispill, med ikke-lineær progresjon der du selv må sjonglere den tilgjengelige tiden og bestemme hva du vil fokusere på når.

Noen ren klone er det imidlertid ikke, for actionsekvensene virker ganske annerledes og spillet har dessuten et fokus på turbasert kamp med rekrutterbare lagkompiser.

It Came from the Desert er et av mange spill fra åtti- og nittitallet jeg egentlig skulle ønske hadde fått mer innflytelse på moderne spill enn det har gjort, så det er jo fint at vi har indie-utviklere. It Returned to the Desert er laget av én mann, Tim Rachor, og du finner det på Steam. Trailer:

Jeg må jo i rettferdighetens navn også påpeke at du faktisk kan få kjøpt originalspillet på Steam, i en samlepakke som heter Cinemaware Classics.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.