En titt på det første nummeret av spillbladet Edge.
I forbindelse med at nettstedet Retrograd legges ned, flyttes en stor del av artikkelarkivet over til Spillhistorie.no. Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 9. august 2009.
«Every issue we´ll be fighting to ensure you´re ahead of the field for news and previews of videogames. And when we aren´t first with a game, it´s because it isn´t worth your time… or because we´ll be bringing you the whole story – not just a handful of intro screenshots and a mouthful of garbled rumour.»
– Steve Jarrats leder i Edge 001
Da det første nummeret av Edge kom ut i oktober 1993, representerte det et lite men betydningsfult steg i spillbransjens oppvekst. Endelig hadde man et blad som tok spill- og spillutvikling på alvor, og som var skrevet av smarte folk med solid fagerfaring. Edge skilte seg ut i bladhyllene også, med kryptiske, Wired-aktige konsept-covere og et minimalistisk, svært så periodekorrekt layoutregime.
16 år senere er Edge fortsatt det foretrukne spillbladet for bransjefolk og litt i overkant interesserte sivilister. Da en generøs sjel nylig la ut en scanning av Edge 001 på Underground Gamer, benyttet Retrograd sjansen til et gjensyn med enkeltutgaven som startet det hele.
Slaget om CD-ROM
I tillegg til å skryte av hvor satanisk bra Edge kommer til å bli (se øverst), bruker man nesten humoristiske mengder plass på tre konsoller som skulle bli blant taperne i det neste, litt ekstra blodige kapittelet av konsollkrigene: Commodore CD32, Atari Jaguar og 3DO. Spesielt sistnevnte konsoll fikk enorme mengder oppmerksomhet, inkludert omslaget og en rekke intervjuer med 3DO-folk og prominente utviklere for plattformen. Til Edge-redaksjonens kreditt, pekte de ut flere fallgruver for maskinen, inkludert den høye prisen og det faktum at mange involverte spillutviklere så ut til å prioritere funky, CD-avlest grafikk framfor gameplay.
Edge siklet også over innholdsfortegnelsen til Atari Jaguar. og gikk i stor detalj om maskinens tekniske specs. Samtidig satte de spørsmålstegn ved Ataris muskler og gjennomføringsevne – og ved det faktum at tredjepartsutviklingen til Jaguar var praktisk talt ikke-eksisterende. Edge var hakket mer positive til Commodore CD32, selv om de også der pekte ut en av plattformens store svakheter: «All in all, the CD32 looks as if it has the guts, the technology, the price and the software support to go up against the Mega CD and the SNES in Europe. What it doesn´t have is the ´killer app´ – the killer application such as Sonic or Starfox – that gives people a reason to buy instead of merely to dream.»
Edge #1 inneholdt også en illevarslende artikkel om den stinkende brakkvannsbølgen med FMV-spill som var på vei mot spillbransjen, og tre litt feilinvesterte sider om Oceans dataversjon av Jurassic Park. Videre merker vi oss at den Relikvarium-kandidaten Lands of Lore fikk relativt beskjedne 8/10 i anmeldelsesseksjonen, og at Edge gikk i Vapourware-fella med en skamrosende forhåndsomtale av Forgotten Castle, et spill som aldri kom ut.
Vi registrerer også at høsten ´93 åpenbart var gode tider for kvalitetsspill: Ifølge Edges første bestselgerlister, var Bullfrogs Syndicate var nr. 1 for Amiga, mens Day of the Tenacle var mestelgende på PC.
Underground Gamer er ikke lenger oppe, og Edge nr. 1 er dessverre ikke tilgjengelig på Archive.org. Her er utfyllende informasjon om bladets innhold.