Det ble stor suksess da legendariske Kick Off fikk en managerfokusert stallkamerat.
Dette er en serie artikler opprinnelig publisert på retrospillnettstedet Retrograd. I forbindelse med at Retrograd stenges ned, overføres mye av artikkelarkivet til Spillhistorie.no. Denne ble opprinnelig publisert 20. august 2009.
- Utgivelsesår: 1990
- Utgiver: Anco
- Plattform: Amiga
- Sjanger: Administrasjon
Dagens dominante managerspill er Football Manager, en mastodont-massiv og blodalvorlig simulasjon med flere spillere i databasen enn mange sentraleuropeiske republikker har innbyggere, og et regneark-aktig grensesnitt som kun en revisor eller en tungt hektet fotballfan – meg selv inkludert – kan elske.
Etter å ha pløyd hundrevis av timer ned i en Skeid-kampanje i Football Manager, så jeg meg nylig nødt til å slette mitt savegame, rett og slett for å frigjøre tid til andre sysler enn fikling rundt med treningsoppsett og u19-lag. Klok av skade bestemte jeg meg umiddelbart for å benytte sjansen til et gjensyn med min første store manager-besettelse: Amiga-spillet Player Manager fra 1990, som hvis jeg husket rett, bød på like mye underholdning som Football Manager, men fordelt over langt færre timer.
Sjanger og særtrekk
Player Manager var et sekundærprodukt av Kick Off, et enkelt og fartsfylt spill som dominerte action-fotball-sjangeren på Amiga fram til Sensible Soccer dukket opp. I Player Manager brukes Kick Offs spillmotor til å gjengi kampene på variasjonsrikt og (ihvertfall tilsynelatende) dynamisk vis, med små spillere som faktisk løper rundt og spiller fotball som det både er underholdende og lærerikt å følge med på. I stedet for å scanne kamprapporter og gruble over massive mengder statistikk etter kampen (Football Manager-style), kan man her se med det blotte øye at høyrevingen blir sliten utover i kampen, og at man derfor bør begrense løpene hans, bytte ham ut ved pause, eller kjøpe en erstatter med høyere utholdenhet.
De ønskede lag- og formasjonsendringene gjøres via et taktikkgrensesnitt hvor banen er her delt inn i ruter som man flytter spillerne rundt i for å avgjøre hvor de løper når ballen befinner seg på bestemte steder. Det er enkelt og intuitivt og det funker som et fly, spesielt i kombinasjon med en visuell kampmotor som lett lar deg se effekten av endringene.
Som spillets tittel antyder, inntar du rollen som spillende trener, noe som vil si at du tar kontroll under kampene og styrer enten hele laget eller en enkeltspiller i ekte full-action Kick Off-stil. Den spillende treneren din er 29 år og litt på hell når spillet starter, og etter noen sesonger lønner det seg helt klart å legge opp og konsentrere seg om trenergjerningen. Man kan forresten legge opp fra dag én hvis man vil og dermed gjøre spillet til et rent managerspill, noe som helt klart var det mest populære alternativet i gamle dager.
Definerende øyeblikk:
Mye fordi man kunne se konsekvensene så tydelig på skjermen, var det svært, svært tilfredsstillende å lykkes taktisk i Player Manager, og jeg vil tro at det definerende øyeblikket for mange spillere var første gang de klekket ut en slu finte som ble omsatt i suksess på banen. Mitt første gullgrep i PM var å innse at eldgamle stjernespisser helt uten hastighet var en fritt tilgjengelig, nesten gratis ressurs som fortsatt kunne hamre deg opp en divisjon eller to his du parkerte dem inne i 16-meteren og broiler-foret dem med baller.
Et annet magisk øyeblikk, var første gang du klarte å etablere stålkontroll over engelsk liga. Siden spillet genererte relativt få nye spillere underveis, var det fullt mulig å holde total kontroll over og støvsuge opp alle nye talenter når man først var hadde etablert seg som Englands beste og rikeste lag.
Arv og etterspill:
Anco fulgte opp med en hel serie Player Manager-spill, men uten at de helt klarte å gjenfange magien fra det originale spillet. De av oss som var fans av originalen, ble redusert til å bruke store deler av nittitallet til å sutre over at senere, på mange måter dypere og mer innholdsrike managerspill – Premier Manager, On The Ball, Championship Manager – fortsatt var underlegne innenfor kategoriene kamppresentasjon og taktikkmotor.
Er det verdt et gjensyn?
Det er ingen tvil om at Player Manager er et simpelt spill etter dagens målemerker. Spillerdatabasen består av noen hundre fyrer, og hver enkelt av dem har 9 – ni – stats i tillegg til ting som alder, høyde, og så videre. Dette betyr selvsagt oseaner av mindre dybde, men det er også på en måte litt befriende etter talloverdosen som er Football Manager.
Jeg er litt overrasket over hvor bra Player Manager har holdt seg. Det er morsomt nok i seg selv til å være verdt et par kvelder med klatring oppover i divisjonene, samtidig som det er en påminnelse om hvor mye Football Manager kunne tjent på skikkelig kampgjengivelse og et mer oversiktlig taktikkverktøy.
Noen tips til folk som ønsker et gjensyn:
Før du starter må du bruke kommandoen Create standard disk under alternativet Floppy disks i Winuae. Kall disken hva som helst og mount den i df0 når spillet ber deg om en tom datadisk.
Vel inne i spillet slår Q av lyden (som ihvertfall hos meg skapte litt lag innimellom), F5 bestiller et innbytte av spiller #12, F5 bestiller innbytte av #14. P betyr pause og F lar deg bytte mellom å følge enkeltspillere eller hele laget.
Hva sa anmelderne?
- «At last a management game that requires true management skills. Add to that the most addictive arcade soccer game ever, and if you don´t have a winner, I´ll buy you a drink.» – Paul Dillon, CU Amiga 4/90
- Zzap 64/Amiga: 92%
- The One: 90%
- Amiga Format: 93%
Denne artikkelen ble som nevnt innledningsvis opprinnelig publisert i 2009. Da hadde ikke Football Manager den visuelle kampgjengivelsen serien skilter med i dag.
Motivet i toppbildet er lånt fra Mobygames.
Spilte den mye, men med mest fokus på kampene (lite manager-takter på meg før CM-tiden). Komme i full fart og heade innlegg i mål var vel godtaktikken min.