Inntrykk: Dredge

Ro, ro til fiskeskjær, hvor mange muterte fisker får du der?

Dredge er så vidt jeg forstår det første spillet til den New Zealandske utvikleren Blacksalt Games. Det er tydelig at denne gjengen er lidenskapelig opptatt av havet, og debutspillet deres er et imponerende kjærlighetsbrev til fisking, putring av påhengsmotor og god gammeldags… sinnsykhet? Mer om det senere.

Som å være på Sørlandet.
Som å være på Sørlandet.

Ro ro til fiskeskjær

I Dredge spiller du en ensom fisker som måker den lille fiskeskuta si rett inn i et skjær selv om det står et fyrtårn fem meter unna. Heldigvis blir du reddet av en håndfull mennesker i landsbyen som ligger rett ved. De skjønner naturligvis ikke hvordan det var mulig å unngå å se skjæret, men heldigvis har de ventet på en ny fisker som kan skaffe dem noen lokale fiskegodsaker. Utstyrt med en ny liten sjark, som må betales ned på med penger du får for å selge fisk og krabber, er det ut på tur igjen. Det tar ikke mer enn en runde eller to før gjelda er nedbetalt og du kan gjøre hva du vil for å fordrive tiden. Her er ingen faste utgifter. Det er ikke engang nødvendig spise fisk for å overleve, så her er det ingenting som haster.

Hvorfor du har endt opp i denne rare verdenen huskes ikke, men skomaker bli ved din lest, eller fisker i dette tilfellet, så ingen grunn til å dvele ved det.

Denne sjarken er din base for operasjoner, og den kontrolleres med WASD-tastene. Du ser aldri spilleren bortsett fra i noen historiesekvenser. Det som er hovedgesjeften ute på havet er naturligvis fisking. Dessverre for noen og heldigvis for andre, er dette en ekstremt simpel affære. Steder hvor det er mulig å fiske er indikert med at det bobler på overflaten, og alt du trenger å gjøre er å plassere båten din oppå disse boblene, og trykke på en knapp. Deretter vil det komme opp et bilde av formen på fisken som finnes akkurat her.

Det er også mulig å finne ut av dette på avstand ved å bruke en kikkert, så du slipper å dra rundt på måfå for å fiske akkurat den fisken du er interessert i. Alle fiskeslagene som blir dratt opp vil bli identifisert i en bok som du kan slå opp i når som helst. Det er 125 forskjellige slags fisker og krabber, og selv om mange av dem er relativt like, er det en imponerende variasjon.

Makrellen er bitevillig.
Makrellen er bitevillig.

Jack Nicklaus Fishing?

Selve fiskingen er veldig likt golfspill fra 90-tallet. En sirkel med grønne markerte områder dukker opp når du kaster ut lina, inni sirkelen er en markør som beveger seg rundt og rundt. For å trekke opp fisken fortere trykker du på knappen når markøren er inni de grønne områdene. Selv om du ikke skulle trykke i det hele tatt så kommer fisken allikevel opp, det tar bare lenger tid. Det er umulig å miste en fisk som har gått på kroken.

Poenget med fisken er i hovedsak å selge den for å kunne oppgradere båten din. Fisk brukes også ofte i forskjellige oppdrag du får fra folk som er spredt rundt i den åpne verdenen. Det finnes på en måte to teknologitrær her. Det første oppgraderer størrelsen på båten og hvor mye plass det er til rådighet for fiskeutstyr, lyskaster og motorer, mens det andre oppgraderer hvor bra fiskestenger, garn, krabbetegner og motorer den lokale skipsbyggeren selger. Fisk lever nemlig på forskjellige dybder, og i forskjellig type sjø, og du er avhengig av å ha utstyr installert om bord på båten som kan fiske i det farvannet båten din befinner seg i.

For å kunne oppgradere utstyret trengs utforskningsdeler, som du får som belønning for å fullføre oppdrag, og noen ganger ved å dorge etter deler. I tillegg til fisking er dorging en sentral aktivitet, og her leter du ikke etter forsvunnede garn, men tømmer, metalldeler, og tøystykker. Det er disse tre bestanddelene samt penger som trengs for å oppgradere størrelsen på båten. På toppen av dette finnes det et sjeldent oppgraderingsmateriale som kreves for å ta båten til neste nivå.

Det tok meg faktisk veldig lang tid å finne ut hvor jeg fikk dette oppgraderingsmaterialet, så jeg surret halve spillet rundt i den knøttlille balja jeg fikk utdelt. Nå spilte ikke dettte noen nevneverdig stor rolle, men jeg anbetaler deg å kjøpe noe sprengstoff når du får den muligheten!

Dorging foregår nesten på samme måte som fisking, men nå er det to sirkler som spinner rundt, og du må bytte bane når det er et hull i den banen du står i. Det er veldig, veldig enkelt.

I tillegg til den vanlige fisken er det også ved noen noen anledninger mulig å fange troféfisker. Disse markeres med et gult felt i stedet for det vanlig grønne når fiskeminispillet er i gang, så da gjelder det å trykke når markøren passerer dette feltet. Dessuten er det mulig å fange en del muterte fisker, som brukes i noen oppdrag, men i hovedsak bare gir litt mer penger i kassa når de selges til den lokale fiskeren.

Slipper ikke unna utstyrsfokus her heller.
Slipper ikke unna utstyrsfokus her heller.

Call me Ishmael

Noen av fiskeslagene er kun mulig å fange på nattetid, og det er på natta merkelige ting begynner å skje. Det er nemlig noe mørkt som hviler over denne verdenen, bokstavlig talt. Å seile rundt på natta fører til at du får mer og mer panikk, og du begynner å lure på om de mystiske lysformasjonene som dukker opp er virkelig eller bare syner. Dredge prøver å presentere det som at det er veldig farlig å seile rundt etter mørkets frembrudd, men jeg synes dette er sterkt overdrevet.

Hvis du bare følger litt med så går det veldig bra, spesielt om lysen på båten også er oppgraderte, for jo sterker lys jolla har, jo bedre kan du kontrollere hallusinasjonene. I løpet av de ni timene jeg brukte på å komme meg igjennom, døde jeg ikke én gang, og var strengt tatt ikke i nærheten heller. Dredge har bare én vanskelighetsgrad, så du spiller ikke dette for å bli utfordret.

Tidlig i reisen får du spillets hovedoppdrag, som er å finne fem forskjellige mystiske gjenstander gjemt i de like mange forskjellige regionene vist på kartet. Det er dette som er motivasjonen for å utforske de sju hav, jeg mener fem, og gir fin veiledning om hva som skal gjøres videre. Hver gang en av disse gjenstandene leveres til oppdragsgiveren får båten en overnaturlig egenskap i belønning. Det er ikke alle man har like mye bruk for, men spesielt en turboknapp kommer godt med for å suse raskere rundt på bølgan blå.

Dorging har aldri vært enklere.
Dorging har aldri vært enklere.

Ingen håndholding

Om gameplay i Dredge ikke er mye å skryte av, så er grafikken, stemningen og utforskningsgleden det helt motsatte. Selv om grafikken er ganske enkel, er lyssettingen helt fantastisk, og designet på de ulike områdene likeså. Det er en fryd å utforske de forskjellige regionene. De har alle sin helt unike stil. Kun hovedoppdraget har noen markeringer på kartet. Her er ingen pil som peker deg i riktig retning. I alle sideoppdragene må du på egen hånd finne ut hvor du skal dra. Det setter jeg veldig stor pris på, fordi dette gjør at man har et enda større insentiv til å utforske. Det er også tilløp til noen gåter her, og det finnes en del hemmeligheter som appellerer til de som liker å ta et dypdykk i spill for å fullføre 100 prosent av innholdet.

Det kommer raskt fram at det er en skjult historie her, som man må prøve å komme til bunns i. Hint av denne historien får man av å gjøre hovedoppdraget, men det finnes også en del flaskepost som man finner spredt rundt på kartet som hjelper deg å få litt mer klarhet i hva som har gjort at du har havnet her. Historien og dialogene er velskrevet, men ikke enestående. Dredge minner mye om Sunless-spillene, bare en del simplere. Fortellerstilen og stemningen er veldig lik. Så om du likte de spillene, så er jeg sikker på at du kommer til å like dette også.

Ingen spor av Nøkken.
Ingen spor av Nøkken.

Konklusjon

Dredge er et spill som har fått veldig mye skryt. Jeg synes det er litt ufortjent, men det er absolutt mye å like her. Om du liker rolige spillopplevelser med fokus på utforskning, og ikke bryr deg om å føle noen form for mestring, så er dette garantert midt i blinken. Produksjonsverdiene er veldig høye. Grafikken er flott, og jeg hadde ingen tekniske problemer i løpet av min gjennomspilling. Jeg tror også mange kommer til å like historien. Fortellerteknikken som er i sving her er veldig i vinden for tiden. Selv om alle oppdrag er av typen hent A og lever til B, har flere av dem så mye kreativ utforskning involvert i seg at det ikke gjør så mye.

Ikke bli overrasket om dette havner høyt på listene over årets beste spill. Det gjør ikke det hos meg, men jeg hadde det aldri kjedelig mens jeg spilte det.

Anbefales for spillere som:

  • Har utforskning som et av de viktigste kriteriene for et spill.

Anbefales ikke for spillere som:

  • Hater fiskeminispill.

Dredge er tilgjengelig på PC (Steam og GOG), Xbox, PlayStation og Switch nå, sjekk det offisielle nettstedet for mer informasjon. Det er PC-versjonen vi har testet. Vi har mottatt anmelderkode fra utgiver Team 17. Her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.