Utforsk Draculas slott i Castle of Terror

Dette Commodore 64-eventyret fikk et merkelig ettermæle takket være én liten detalj. Nå er det på Steam.

Castle of Terror er et teksteventyr med grafikk utviklet av Melbourne House – det australske studioet som tidligere hadde stått bak The Hobbit. Spillet starter i en landsby i nærheten av slottet til Grev Dracula, og poenget er å infiltere slottet for å redde ei jente som har blitt kidnappet av den tørste greven.

Nå har Castle of Terror blitt relansert på Steam, i sin originale Commodore 64-form. Det betyr blant annet at du må vente på at skjermbildet skal tegnes opp mellom hver scene, men det er vel bare kos? Hvordan utgiver Pixel Games UK har løst det faktum at spillet opprinnelig kom i to separate deler vet jeg ikke, men forhåpentligvis fungerer det.

Hm, kanskje du kan hjelpe ham.
Hm, kanskje du kan hjelpe ham.

Advarsel: Spoilere

Spillet kom opprinnelig i 1985, og fikk en god mottakelse. Det er fortsatt ganske kjent, men huskes kanskje best for noe som egentlig ikke var med i spillet. Jeg må nesten ha en «spoiler-advarsel» her, for den merkelige historien har med spillets avslutning å gjøre.

Utviklerne hadde kanskje et håp om å lage en oppfølger, så da spilleren endelig kom frem til Dracula i kisten sin, var det ingen måte å faktisk drepe greven på. I stedet stakk han av, for ikke å bli sett igjen. Du kunne fortsatt oppnå målet for spillet (å redde jenta), men mange ønsket naturlig nok å kverke Dracula, og ba blant annet eventyrspilleksperter i ulike spillblader om hjelp.

Og «hjelp» fikk de. På ett eller annet tidspunkt begynte bladene å fortelle at du kunne angripe Dracula med et spyd, slik at det knakk og du kunne bruke det skarpe skaftet til å drepe greven på slutten. Dette ble blant annet skrevet i Computer & Video Games og Zzap!64, ved flere anledninger.

Problemet er bare at det er fri fantasi. Hvem som kom opp med røverhistorien og hvordan den spredde seg til de ulike bladene vites ikke. Men det resulterte i alle fall i at rikelig med folk brukte time etter time på å finne ut hvordan i alle dager de skulle oppnå det uoppnåelige.

Slik var det å spille eventyrspill før internett.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.