Dette er en ukjent plattform i dag, men den var viktig på åttitallet – spesielt i Japan.
Etter at Apple, Commodore og Texas Instruments gjorde datamaskiner til allemannseie mot slutten av syttitallet, dukket det opp en rekke produsenter som ville prøve å kapre markedsandeler i det nye markedet.
Resultatet var et yrende og variert marked, med en haug av ulike plattformer med vidt forskjellige egenskaper. På mange måter var dette en god ting, der ulike plattformer og tankeganger var med å forme for eksempel spillhistorien på forskjellige spennende måter. Men det var også upraktisk med så mange ulike standarder som ikke var kompatible med hverandre.
Populær i Japan
MSX ble introdusert i 1983, og var et forsøk på å standardisere hjemmedatamaskinen. MSX-standarden ble utviklet i Japan, i samarbeid med Microsoft, og totalt var det over femti produsenter som lagde sine egne maskiner basert på standarden. Disse inkluderte så godt som alle de større elektronikkprodusentene i landet, samt vestlige produsenter som Philips og Spectravideo.
Her til lands ble aldri MSX-standarden noen stor suksess; det var lite som klarte å måle seg med Commodore 64. Men det fantes flere MSX-baserte systemer på det norske markedet, og jeg er nok ikke den eneste som «kjente en» som hadde MSX (selv om jeg aldri så maskinen med egne øyne). I Japan var situasjonen en annen, og MSX var en svært viktig «plattform» der på åttitallet.
I ukens episode av podcasten Spæll står MSX i fokus. Adrian og Håkon har fått med seg Norges nye MSX-ekspert, Terje Høiback (også kjent som MSX-Terje i visse miljøer) for å diskutere plattformen. De konsentrerer seg primært om MSX som spillmaskin, som seg hør og bør. Her kan du høre podcasten:
Fotografiet brukt i toppen viser en av de mange MSX-modellene. Opphavsrett: Rama, Wikimedia Commons, Cc-by-sa-2.0-fr
Skjermbildet av Penguin Adventure kommer fra Mobygames.