Hva betyr iddqd for deg?

Juksekoder er temaet for ukens cd SPILL-podcast.

Podcasten cd SPILL fokuserer vanligvis på enkeltspill i episodene sine, men denne uken får vi et unntak. Temaet for ukens episode er nemlig juksekoder, du vet slike «hemmelige» koder vi kunne skrive inn for å få evig liv eller andre hjelpemidler i spill (før spillindustrien fant ut at man kunne tjene penger på slikt, og gjorde dem til mikrotransaksjoner i stedet).

Prøv dere nå, demoner!
Prøv dere nå, demoner!

Hvilke juksekoder brukte du?

Kjente juksekoder inkluderer selvsagt den i oversikten, samt fraser som rosebud, big daddy, nwccoconuts og så videre. På konsoll har vi det som bare kalles Konami-koden. Selv husker jeg FUND fra SimCity, som jeg måtte huske å bruke flere ganger i starten av et spill – for etter en viss mengde ganger resulterte den i jordskjelv som ellers ville ha ødelagt mye av byen min.

cd SPILL-vert Mr. Mamen har fått med seg Aleks Gisvold som vikar for Sigve, og Håkon Puntervold (fra Spæll) som gjest for dagens episode.Her kan du høre episoden:

Forresten: cd SPILL har kommet seg ut på den blå skyen, så hvis du har en bluesky-konto kan du jo følge dem der! Og ja, vi er også på bluesky.

En kommentar om “Hva betyr iddqd for deg?”

  1. Hei, og takk for shoutout! Men… JEG ER FEILSITERT! :D

    Altså Håkon, jeg nevnte for han tidligere at Manic Miner sin bakgrunnsmusikk var første gang noen hadde puttet bakgrunnsmusikk i et ZX Spectrum-spill. Ikke første gang noensinne. Manic Miner var et viktig spill på flere områder, og akkurat det at det fikk til å ha bakgrunnsmusikk var bare én ting å merke seg ved det. Den tidlige Spectrumen det er snakk om hadde bare en PC-beeper, som kostet CPU cycles å bruke. Og de hadde man ikke så mange av i sekundet på den maskinen. Man tenkte derfor at det var ikke praktisk gjennomførbart å ha musikk i bakgrunnen på et relativt komplisert plattformspill. Lydeffekter her og der ja, men kontinuerlig musikk? Man trodde ikke det ville gå, men Manic Miner viste at det gikk. Og det var en ganske viktig milepæl for spillmusikken i britisk og dermed europeisk sammenheng.

    For ordens skyld, man mener at Rally-X, et arcadespill fra 1980, var det første spillet som hadde noe bakgrunnsmusikk. Men det eksisterte flere arcadespill som spilte korte trudelutter på tittelskjermen før det og. ;)

    Men juksekoder! Det er altfor mange å liste opp, det eksisterte vel omtrent ikke et spill på nittitallet som ikke hadde dem! Men her er noen favoritter:

    Sleepwalker, et Amigaspill hvor du styrer hunden til en søvngjenger der du må beskytte søvngjengeren fra all slags farer han holder på å vandre inn i som en lemming. For å aktivere cheat mode så må du skrive på tittelskjermen: DINGADINGDANGMYDANGALONGLINGLONG, som er minneverdig av åpenbare grunner

    Lotus Turbo Challenge 2, som hadde et passordsystem til de forskjellige banene i spillet. Man kunne bruke passordet TURPENTINE og få evig tid til å kjøre gjennom spillet, eller man kunne skrive DUX og starte et skjult tivoli-minispill der man skyter på blinker

    Alien Breed Special Edition til Amiga tar kaka, med en hel haug forskjellige koder som gjorde forskjellige ting. De fleste ga bare skjulte beskjeder og shoutouts fra utviklerne, riktignok. I spillet så logger man seg på forskjellige datamaskiner, og der kan man skrive inn disse kodene. Alle navnene til utviklerne trigget skjulte beskjeder fra dem, flere engelske fotballag trigget noe, og ganske mange av datidens datamagasiner fikk en reaksjon, inkludert svenske Dator magasin! Men noe av det beste var hvordan de tullet med konkurrerende plattformer. Amiga sin konkurrent på den tiden var Atari ST, en annen 16-bit datamaskin. Om du brukte koden ST EMULATOR i Alien Breed Special Edition, så ble plutselig all grafikken i spillet mye dårligere! Og til slutt, og denne vil dere like, om du skrev PC EMULATOR så «kræsja» datamaskinen du var logga inn på i spillet og du fikk ikke bruke den mer! :D

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.