Inntrykk: Pocky & Rocky Reshrined

Nostalgisk action og lekre piksler basert på en klassiker fra SNES.

Klar for en litt nostalgisk opplevelse? En kjent og kjær klassiker fra 90-tallet har fått en reimaginasjon, Pocky & Rocky Reshrined. Endelig har spillet kommet til de moderne Xbox-konsollene. Vi har fått anmelderkode og testet dette på Xbox Series X.

Pocky & Rocky Reshrined.
Pocky & Rocky Reshrined.

Kjapp forhistorie

Spillserien startet aller først i arkadeform i 1986, da ved navn KiKi KaiKai og laget av Taito. Senere, på 90-tallet, var det Natsume som sto for oppfølgeren Pocky & Rocky. Det er nok denne de fleste av oss fra vesten kjenner best. Serien endte med enda en oppfølger til Super Nintendo, og en tittel på Nintendos GameBoy Advance i 2001.

Siden den gang har det stått stille med spillserien, frem til Tengo Project tok opp ballen igjen og lagde Reshrined. Gjengen i Tengo Project består av utviklere som var med på å lage det første Pocky & Rocky til Super Nintendo.

Det bør nevnes at samme gjengen har stått bak  spillene Wild Guns Reloaded, og The Ninja Saviors: Return of the Warriors. Disse har blitt sluppet på moderne konsoller.

Holder på det tradisjonelle

Pocky & Rocky Reshrined.
Pocky & Rocky Reshrined.

Det hele starter med at heltinnen Pocky får besøk av sin venn Rocky, som varsler om at monstre har begynt å angripe den lille tempellandsbyen hun er satt til å beskytte. Introduksjonen er rask og grei, det tar heldigvis ikke lang tid før man kan få ta over styringen.

Tradisjonelt for serien er dette et «løp og skyt» spill sett ovenfra. Vi starter som Pocky, og blir nesten umiddelbart kastet inn i rask action mot en haug av japanske mytologiske vesener. Alt er responsivt, kontroll av figuren skjer ganske umiddelbart. Man starter med fire egenskaper, en for hver av knappene på kontrollen.

Det er lett å tro at man ikke trenger så mye mer enn å bare holde inne skyteknappen, men det viser seg fort at man ikke kommer så langt med bare det. De andre angrepene, som avlningsmanøvre og å sende fiendenes angrep i retur, er veldig nyttige forsvarsmekanismer som man bør bli vant til å bruke. I tillegg er det en egen «hoppe unna»-manøver, samt et siste superangrep som umiddelbart fjerner svake fiender fra slagmarken. Sistnevnte kan brukes et begrenset antall ganger per brett.

Fiender kan legge fra seg oppgraderinger til hovedangrepet ditt, veldig likt det man kan kjenne igjen fra «shoot’em up»-spill. Er du så uheldig at en fiende treffer deg med et angrep, vil du miste en våpenoppgradering. Men her kan du være rask og plukke den opp igjen slik at du har en større sjanse for å holde på oppgraderingene som er sanket inn.

Pocky & Rocky Reshrined.
Pocky & Rocky Reshrined.

Spillet i seg selv er ikke så veldig langt, og består av åtte brett med hver sin boss. En ting skal sies, selv om spillet ikke er så langt betyr det ikke at det er veldig enkelt. Dette er virkelig «old school»-spilling i moderne tid. Det tok meg litt tid å bli god nok til å komme meg forbi det aller første brettet. Og læringskurven blir fort ganske bratt. Som om ikke det var nok, har du også begrenset tid på deg.

Dette gir en veldig god følelse når du kommer videre, siden det krever at du tar i bruk ferdighetene til karakteren.

Okay, wow!

Laget bak spillet har gjort det igjen, de viser virkelig hva de kan med det visuelle. Pikslene er skarpe og fine, med skikkelig fine farger. Omgivelsene rundt har mye animasjon. Alt fra løvblader som ligger på bakken og svever litt når du løper over dem, til gress som beveger seg i vinden. Hvert brett ser unikt ut, og har egne temaer. Selv om det ser veldig søtt ut, er det vanskelig å ikke like det.

Pocky & Rocky Reshrined.
Pocky & Rocky Reshrined.

Lydsporet er det heller ikke å si noe på. Det er litt «mykere» hvis man kan si det på den måten, det er ikke masse skarpe lyder og gjør at det ikke blir irriterende over tid.

Det lille ekstra

Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har spilt Super Nintendo-utgaven tidligere, så her har jeg måtte gjøre litt utforskning for å kunne trekke frem det som er nytt. Det er tydelig at Reshrined er basert på Pocky & Rocky fra 1992. Banene er veldig like, med noen endringer her og der. Det kan virke som spillet har frigjort seg fra begrensningene på den originale konsollen det kom ut på. Ikke misforstå, det originale er ikke noen nedtur av den grunn.

Noe annet som er nytt er at man kan låse opp flere karakterer underveis. Disse kan man velge mellom i det som heter «Free Mode». I denne modusen kan man også spille sammen to spillere. Men det låses ikke opp som en mulighet før du runder spillet på normal vanskelighetsgrad.

Det finnes et alternativ for lett vanskelighetsgrad som må låses opp ved å plukke opp penger underveis. Litt frustrerende at det er gjort på denne måten og ikke motsatt. Selv på normal vanskelighetsgrad må du regne med en god del prøving og feiling.

Pocky & Rocky Reshrined.
Pocky & Rocky Reshrined.

I det originale spillet styrte man Pocky gjennom alle brettene. Her er det en litt annen vri, her får man styre en ny karakter i hvert brett som gir mer variasjon.

Konklusjon

Det er fint lite negativt å si om Pocky & Rocky Reshrined. Det eneste jeg skulle likt å se var at den lette vanskelighetsgraden var tilgjengelig fra start, for så å låse opp den vanskeligste etter hvert som blir bedre. Og det sier jo litt når det ikke er mer å sette fingeren på.

Liker du spill i klassisk arkadestil, anbefaler jeg å sjekke det ut. Det gir mye moro for pengene, og er raskt og enkelt å sette seg ned med.

Pocky & Rocky Reshrined ble nylig sluppet på Xbox etter å tidligere kun ha vært tilgjengelig på Switch og PlayStation 4, samt PC. Vi har testet den nye Xbox-versjonen. Her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.