Inntrykk: Irem Collection Vol.1

Tre skrollende skytespill fra Irem samlet i én pakke, med versjoner fra flere ulike retroplattformer.

Inin Games har tidligere sluppet Irem Collection til konsoller som PlayStation og Nintendo Switch. Nå har Irem Collection Vol.1 kommet til Xbox. Vi har fått en anmelderkode og har fått utforsket innholdet i pakken.

Hvem er Irem?

Studioet er godt kjent innenfor arkadeverden og fikk internasjonal suksess på 80-tallet med titler som Moon Patrol, Kung-Fu Master og R-Type. Per i dag produserer de ikke så mye spill, men har gått over til å lage programvare til Pachinko-maskiner. Kort fortalt.

Arkadeversjonen av X-Multiply.
Arkadeversjonen av X-Multiply.

Innholdet

Det er en grei bunke med spill med i pakken:

– Image Fight (1988 – Arkade)
– X-Multiply (1989 – Arkade)
– Image Fight II (1992 – PC Engine SuperCDRom)

I tillegg til disse som er nevnt, følger det med versjoner for ulike regioner som man kan finne på de gamle arkademaskinene, samt utgaver for alle konsollene som fikk spillene. Første Nintendo, Famicom, PC Engine, og PC Engine SuperCDRom.

Først ut er Image Fight. Dette fikk porteringer til flere konsoller, og jeg har satt søkelys på den opprinnelige arkadeporten. Spillet har vertikal føring, altså skjermen ruller oppover. Det tar ikke lang tid før det blir merkbart vanskelig, dette har en veldig bratt læringskurve. Her er det om å dø og lære av feil. Rettere sagt, lære de ulike fiendenes bevegelsesmønstre. Oppgraderinger til skipet er det ikke mye å finne underveis, og skulle man ende med å dø, er det knapt noe poeng i å fortsette. Da er det lettere å bare starte på nytt og tviholde på oppgraderingene mens man blir bedre. Heldigvis er det bare å «putte på mynter» med enkelt knappetrykk med kontrolleren.

X-Multiply ble kun sluppet på arkade i sin tid. Dette minner veldig om R-Type som er siderullende, med mye Alien-inspirert tematikk. Dette er uten tvil det mest vennlige spillet i pakken, med oppgraderinger til skipet lett tilgjengelig hele veien. Fiendene er lettere å lære da skjermen ruller litt saktere enn i Image Flight. Som vanlig mister man alle oppgraderinger hvis man skulle dø, men det er mye lettere å komme sterkere tilbake siden du raskt får plukket opp nye oppgraderinger. Her er det også bare å «putte på mynter» og kjempe seg gjennom hele spillet.

Image Fight 2 for PC Engine.
Image Fight 2 for PC Engine.

Image Fight II kom kun til japanske PC Engine SuperCDRom, det vil si at det ikke har en offisiell engelsk oversettelse. Ikke at det har noe å si for selve spillingen, men historien utfolder seg helt på japansk. Dette er heller ikke et lett spill . Med tanke på at dette ble designet for en konsoll, har selve skjermbilde en veldig lav oppløsning. Med Image Fights klassiske, langstrakte bilde var det lettere å se når fiendene kommer mot deg. Her er det vanskeligere, og skipet beveger seg litt for sakte i forhold til det som skjer på skjermen. Myntinnkastet er ikke med her og det handler om antall liv man starter med. Selv med den letteste vanskelighetsgraden er det veldig bratt, veldig tidlig. Det er heldigvis litt hjelp å få med «spol tilbake»-funksjonen.

Ikke nok med at det er mange spill å kose seg med, det er plenty av muligheter for å justere spillopplevelsen til sin egen. Det er alternativer for å endre på skjermbilde i alle mulige måter, fra strukket skjerm til det som kalles «pixel perfect». På sidene av selve spillskjermen kan man velge bakgrunn, eller bare ha det helt sort.

Konklusjon

Jeg hadde også vært sur om jeg så slik ut.
Jeg hadde også vært sur om jeg så slik ut.

Selve emuleringen av spillene er det ikke stort å si på, vertfall ikke som jeg kan merke. Etter å ha testet de overnevnte spillene kan jeg ikke merke at det er noen form for lav respons på kontrollen. Det skal sies at jeg aldri har testet noen av disse på sine originale plattformer så hvor nøyaktig det er, er jo opp til hver enkelt å kjenne på selv. Det er fullt mulig å endre på knappeoppsettet for å tilpasse til eget ønske. «Spol tilbake»-funksjonen som ble nevnt over er med i alle spillene dersom man trenger litt ekstra hjelp. Spillene har også holdt seg veldig bra, og ser skarpe og pene ut på en moderne TV. Lydsporene er det heller ikke noe å si på, det passer godt og det blir ikke for slitsomt eller bråkete.

Det er fint lite negativt å si om Irem Collection Vol.1, men det er en ting jeg må sette fingeren på. Det er litt absurd at man må logge på brukeren sin fire ganger fra man fyrer opp pakken, til man har valgt et spill, for så å komme i gang. Hvorfor spillet ber deg om å logge på for hver meny du omtrent går inn i kan jeg ikke helt se poenget med.

Trekkplasteret i pakken for mange kan nok være Image Fight II som kun kom ut på konsoll i Japan. Det har ikke sett dagens lys andre steder og går for en relativt stiv pris på bruktmarkedet. Er du generelt glad i krevende «shoot’em ups» får du mye for pengene.

Teksten er basert på anmelderkode vi har mottatt. Irem Collection Vol.1 er tilgjengelig på Switch, PlayStation og Xbox, og det er altså den nye Xbox-versjonen som er testet. Sjekk det offisielle nettstedet for mer informasjon – her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.