Utforsk intrikate grotter i denne indie-klassikeren inspirert av Dungeon Master.
Legend of Grimrock dukket først opp på PC i 2012, og var (nesten) egenhendig ansvarlig for at en god, gammel sjanger ble vekket til live igjen. Det er nemlig et rollespill laget i stil med Dungeon Master, Eye of the Beholder og andre slike klassikere fra åtti- og nittitallet, og dette var en type spill man helt sluttet å lage fordi nittitallets 3D-teknologi gjorde at de virket utdatert.
Men som Legend of Grimrock beviste, fungerer konseptet fortsatt glimrende. Dette spillet tok alle tingene som gjorde klassikerne så populære, og moderniserte alt det andre, og resultatet var en suksess.
Spillet er altså et førstepersons grotteutforskingsrollespill der man styrer en gruppe eventyrere rundt i en spillverdenen delt opp i usynlige ruter. Det betyr at du i utgangspunktet kun kan bevege deg i fire retninger, pluss opp og ned, men denne begrensningen viser seg å legge til rette for både taktisk kamp og rikelig med puslenøtter.
I dag slippes spillet på Switch. Jeg vet ikke om dette betyr at utviklerne har kommet sammen for å gjøre mer Grimrock-greier, eller om det blir ved dette (spillet har også en oppfølger, så det er vel ikke utenkelig at den også kommer til Switch hvis spillet selger greit). Uansett er det godt å se at det fortsatt er liv i dem, og forhåpentligvis betyr Switch-slippet at flere får øynene opp for spillet.
En oppdatering skal forøvrig ligge i systemet, og bli lansert så snart Nintendo godkjenner den. Her er det flere små og store justeringer for å gjøre spillet enda glattere å spille. Her er en trailer: