Podcasten Spillegal drøfter spill med gode mysterier å løse, etter å ha spilt Animal Well.
Animal Well
Animal Well er et metroidvania som ble sluppet tidlig i mai, og høstet stor anerkjennelse. Med fantastisk pikselgrafikk og en stemningsfull presentasjon tilbyr det en ganske forfriskende spillopplevelse, der det stort sett lar spilleren finne ut av ting helt på egenhånd. Lite eller ingenting blir forklart om hverken spillmekanismer eller verdenen spillet foregår i. Podcastens medlemmer har alle spilt det i varierende grad, i tur og orden, og vi elsket det.
Mysterier
Spillet består likevel ikke bare av tilfeldige elementer satt sammen etter hva spillutvikleren trenger til mekanismene de har laget. Det er en fornuft bak det hele, som det er opp til spilleren å lære om de legger ned innsatsen det krever. Dette hadde vi, og resten av verden, veldig sansen for. Dermed valgte vi å ha spillmysterier som tema for denne episoden. Hvilke andre spill husker vi som gjør lignende ting? Har vi eksempler på gode mysterier i for eksempel narrativ, eller underlige verdener som man først etterhvert forstår hvordan henger sammen? Spill der atmosfæren i seg selv gjør at alt føles ukjent og merkelig? Spill som våger å ikke forklare hver minste detalj til spilleren, men stoler på at de er i stand til å resonnere seg frem på egen hånd?
Foruten Animal Well så har vi denne gangen også spilt Ghosts of Tsushima, Bangai-O Spirits, Skald: Against The Black Priory, Paper Mario: The Thousand-Year Door, Peglin, og vi har prøvd Rise of the Golden Idol-demoen.
Dette blir høyst sannsynlig den siste episoden før sommeren, om ikke vi spontant skulle finne på noe mer. Men vi kommer uansett tilbake igjen til høsten.
Gi oss gjerne innspill eller tilbakemeldinger på e-post hets@spillegal.no, eller bruk kommentarfeltet under artikkelen her, så tar vi det med i neste episode.