Bygg kolonier og slåss mot kjempefiender i dette populære indie-spillet.
Hva får du hvis du tar to deler Terraria og én del Rimworld, og blander godt? Noe ala Necesse, tenker jeg. Dette er en kombinasjon av overlevelsesspill og kolonibygger, der du befinner deg i en stor, datagenerert verden og må prøve å ikke bare overleve men bygge opp en stor og velfungerende koloni.
Bygg deg opp fra (nesten) ingenting
Som vanlig i spill som dette, starter du uten det helt store av hjelpemidler, men du har nok til å kunne skaffe deg grunnleggende ressurser som tømmer, stein og malm. Så gjelder det bare å sanke inn alt du kommer over, og sette det sammen for å skape stadig mer avanserte ting. Samtidig kan du utforske verden, både over og under bakken, og lete etter skatter etterlatt av tidligere innbyggere. Dette er imidlertid langt fra ufarlig, for hulene er fulle av monstre og med en gang det blir natt dukker de opp på overflaten også. Så våpen er også greit å ha, og kanskje noen feller og murer.
Men du slipper å gjøre alt dette alene. Ikke bare har spillet flerspiller (og støtte for dedikerte servere der hundrevis av spillere kan holde på samtidig), men det dukker stadig opp datafigurer i spillets verden. Den første du treffer er en «village elder» som har tips og oppdrag til deg, men senere får du besøk av andre figurer som du så kan rekruttere slik at de blir en del av kolonien din. Disse kan ta på seg ulike oppgaver, og gjøre bruk av redskaper og ressurser om du ønsker det. Så her gjelder det å delegere, og fokusere på det du finner mest interessant (eller det du ikke tror datafigurene klarer alene). I tillegg kan du få disse undersåttene til å bli med deg ut på eventyr, og for eksempel prøve å overvinne «bosser» i spillets verden.
Etter hvert oppdager du nok også at du befinner deg på ei gruppe øyer, og at du er omringet av sjø. Men verden er langt større enn den virker, og får du navigert havområdene kommer du til nye øyer, som kan ha andre typer ressurser og hulesystemer med helt andre utfordringer og skatter enn de du finner hjemme.
Mye å finne på
Necesse er et spill av den typen der du alltid har en haug av ulike ekspansjonsmuligheter samtidig, og dermed aldri slipper opp for ting å gjøre. Dette gjør det også rimelig vanedannende; den ene oppgaven leder til den andre, og det er utrolig lett å la seg distrahere. Plutselig har du brukt ti minutter på å slåss mot zombier og jakte på skatter i et hulesystem når det du egentlig bare skulle gjøre var å sanke litt stein slik at du kunne fullføre en bygning, men når du får summet deg opp på overflaten ser du at sauene trenger en klipp og kålen trenger å høstes, og dermed har du det gående. Heldigvis får du altså hjelp av innbyggerne dine, når du har fått noen slike, men det er alltid plenty av oppgaver i kø, og tiden har en tendens til å fly.
Spillet er også rimelig lett å komme inn i, på tross av at jeg ikke er så imponert over opplæringsdelen. Ting sier seg gjerne litt selv, i alle fall for de av oss med erfaring fra Minecraft, Terraria og så videre. Samtidig er det litt lett å bli overveldet over mulighetene, og overse viktige ting fordi det rett og slett er så mye som kan gjøres. Necesse er nemlig stappfullt av ting som kan lages eller bygges, og det nøler heller ikke med å proppe ryggsekken din full av alle mulige slags greier bare du tar en liten rusletur under jorden.
Det er gøy med «loot», men noen ganger orker jeg rett og slett ikke å sette meg inn i alt det nye jeg har samlet opp, og hiver det bare opp i ei kasse slik at jeg kan fortsette med det jeg holdt på med.
Jeg må også understreke at dette spillet har et langt større fokus på kamp enn mange tilsvarende titler. Kamp er gøy, med mange forskjellige typer våpen samt en haug av andre hjelpemidler (magiske drikker, for eksempel), og som nevnt trenger du ikke å dra på tokt alene. Men det er mye av det. Grottene er fulle av monstre, og så lenge du er i nærheten av mørklagte områder fortsetter de å poppe inn som gale.
Som i Minecraft er poenget å sette opp fakler og andre lyskilder for å gradvis gjøre omgivelsene tryggere, men det kan ofte kreve blod, svette og tårer der du kjemper deg gjennom hordene. Du må hele tiden rygge ut av faresonen med monstre på slep, mens du fyrer av med våpnene dine (å få fatt i våpen som kan angripe på avstand er nesten essensielt).
Spillet har riktignok ganske mange innstillingsmuligheter som du kan benytte deg av for å gjøre det «snillere», så sånn sett er det ganske tilgjengelig. Apropos tilgjengelighet: Hvis du ikke har øynene til en jagerflypilot er det nesten helt nødvendig å øke størrelsen på grensesnittet, for ellers kommer du til å bruke mye tid på å scanne innholdet i ryggsekken din på jakt etter den ene greia du trenger. Typisk mens du angripes av kjempeedderkopper som spytter gift etter deg. Heldigvis er det mulig, og 110% i stedet for 100% hjalp godt for min del.
Konklusjon
Jeg liker Necesse så langt. Det er rikt på muligheter, og det er tilfredsstillende å gradvis bygge opp en egen landsby. I tillegg er det ordentlig greit å kunne få hjelp til alle rutineoppgavene, og jeg liker for eksempel at spillet gjør ting enklere for meg ved at når jeg først har laget et våpen eller verktøy, går det aldri i stykker (etter å ha laget cirka tusen hakker i Minecraft føler jeg at det holder). Det har mange slike hjelpsomme elementer, og det virker som utvikleren fokuserer på at du skal gjøre ting som er gøy i stedet for alle disse vedlikeholdsgreiene som slike spill gjerne tvinger deg til.
Men jeg må også innrømme at jeg ikke er helt forelsket i spillet så langt. Selv om det har ulike typer øyer og ulike typer grotter, virker det ikke som systemet som skaper miljøene er særlig flink til å gjøre dem interessante. Både landskapene og grottene er egentlig ganske pregløse og repetitive, og dermed mister utforsking raskt mye av sjarmen. I hvor stor grad Necesse appellerer til deg vil nok ha mye å gjøre med hvor viktig du setter utforsking for utforskingens skyld. Og muligens også hvor stor toleranse du har for kamp i denne typen spill.
Necesse er fortsatt i «early access», og jeg ser at utvikleren fortsatt har en lang liste med ting som skal implementeres. Spillet fikk akkurat en stor grafisk overhaling – jeg testet det litt før denne, og må si at det ble mye bedre etter. Jeg kommer nok til å fortsette å følge med på det, og tror det blir spennende å se hvor det ender opp.
Vi fikk tilgang på anmelderkode av Necesse, for å teste det i forbindelse med den nye grafikkoppdateringen. Spillet er ute på PC, og du finner det på Steam. Her er en trailer: