Han og Robert Woodhead skapte et av tidenes viktigste rollespill.
Tidligere spillutvikler Andrew C. Greenberg har gått bort. Det melder hans gamle kompanjong, Robert Woodhead, på Facebook. Greenberg og Woodhead skapte i 1981 rollespillet Wizardry, som ble et av sjangerens mest innflytelsesrike spill.
Wizardry var inspirert av utgivelser på stormaskinsystemet PLATO, og kan beskrives som det første rollespillet for hjemmeplattformer hadde alle de viktigste elementene moderne rollespill skilter med, i en form som vi kjenner igjen i dag. Da jeg skrev om Digital Eclipses nyversjon av Wizardry tidligere i år, sa jeg det slik:
Wizardry hadde førstepersons utforsking av varierte, håndskapte grotter. Det hadde rikelig med karakterklasser, og omfattende muligheter til å både skreddersy og utvikle figurene dine – som også kunne utstyres med et stort utvalg våpen og rustninger. Det hadde et rikt magisystem med to forskjellige typer magi og massevis av varierte formularer. Det hadde taktisk, turbasert kamp mot en mengde forskjellige fiendetyper, der de fleste var unike og mange hadde spesielle egenskaper. Og det hadde et hovedoppdrag som måtte løses, med hendelser som skjedde underveis.
Spillets suksess i vesten banet også vei til suksess i Japan, med det resultat at Wizardry endte opp som en hjørnestein i både den vestlige rollespillsjangeren og sjangeren vi i dag kaller for JRPG-spill.
Greenberg fortsatte å jobbe i spillindustrien i flere år etter lanseringen av Wizardry. I tillegg til tidlige Wizardry-spill var han involvert i utviklingen av arkadespillet Q-Bert. Hans siste utgivelser var de ambisiøse Star Saga-rollespillene, som kombinerte digitalt rollespill med penn-og-papir-spilling. På slutten av åttitallet forlot han spillindustrien til fordel for en karriere som advokat.
Ifølge Wikipedia hadde han to barn. Han var 67 år da han gikk bort.