Bli med til oldtidens Persia

I ukens Spæll-podcast får vi høre om en av historiens store spillklassikere, Prince of Persia.

I ukens episode av podcasten Spæll skal vi tilbake til det gamle Persia. Denne gangen har de nemlig tatt for seg Jordan Mechners banebrytende Prince of Persia fra 1989, et spill som var med å omdefinere sjangeren actioneventyr og var et av de første som ga oss en spillfigur med «realistiske» egenskaper og bevegelsesmuligheter i kombinasjon med plattformhopping, kamp og hjernetrim.

Slik fungerer spillet. Bilde: Jordan Mechner.
Slik fungerer spillet. Bilde: Jordan Mechner.

En ekte klassiker

Prince of Persia var ikke bare banebrytende, det var også usedvanlig godt designet og er fortsatt herlig underholdende den dag i dag. Det er min mening, i alle fall – du må nesten høre ukens Spæll-episode for å finne ut hva Adrian og Håkon syntes om spillet. Som vanlig får vi også en grundig gjennomgang av både spillet i seg selv og historien bak det.

Ukens gjest er forøvrig Terje Høiback, som du kanskje kjenner fra podcasten Spillegal. Han har også skrevet flere artikler for Spillhistorie.no, og har selvsagt brukt mange timer med Prince of Persia. Her finner du episoden:

Hvis den ga mersmak, kan du se en video der Jordan Mechner forteller om utviklingen av spillet her:

Husk også å lese vår artikkel om The Making of Karateka, som tar for seg den mer ukjente forfaren til Prince of Persia, nemlig Karateka. Vi har også et tilbakeblikk på The Last Express, et annet ambisiøst spill fra Jordan Mechner.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.