Visste du at Nobelprisvinneren i kjemi programmerte Theme Park?

Demis Hassabis har en rik historie som spillskaper.

At brisiske Demis Hassabis vant Nobel-prisen i kjemi gikk ikke upåaktet hen, fordi det han driver med er strengt tatt kunstig intelligens. Men hans Deepmind, også kjent for ting som sjakkmotoren AlphaZero og Go-motoren AlphaGo, har også skapt en KI-basert motor for proteinstrukturprediksjon som ser ut til å være en ganske stor greie (som de sier i miljøet).

For vår del er Nobel-prisen mer interessant fordi Hassabis faktisk er en spillskaper av rang. Som tenåring eide han en Amiga, der han blant annet skapte en KI-modell basert på brettspillet Reversi/Othello. Programmeringsegenskapene fikk han også inn i spillindustrien, noe jeg tidligere har skrevet om i mitt tilbakeblikk på legendariske Theme Park:

Det kan være vrient å designe en berg-og-dalbane som ikke kaster folk av.
Theme Park.

Spillets hovedprogrammerer var Demis Hassabis, et vidunderbarn som i sin tid var verdens nest best rangerte sjakkspiller under 14 år – med en Elo-rating på 2300 var han bare slått av ungarske Judit Polgar, som nå regnes som historiens beste kvinnelige sjakkspiller. Hassabis valgte imidlertid spillindustrien fremfor sjakkverdenen, og gikk rett fra skolebenken til spillutvikling som 16-åring. Utrolig nok skjedde dette etter at han vant en programmeringskonkurranse arrangert av bladet Amiga Power, der førstepremien var en jobb hos Bullfrog.

Der imponerte han ledelsen så mye at han i en alder av 17 år fikk rollen som hovedprogrammerer på Theme Park.

På dette tidspunktet hadde spillet vært under utvikling i to måneder, og Bullfrog hadde allerede laget en tidlig prototype som brukte grafikk fra Populous. Selv om ideen bak spillet kom fra hoveddesigner [Peter] Molyneux, fikk Hassabis stor innflytelse på den videre utviklingen. Etter Theme Park gikk han tilbake til skolen, der han hadde store problemer med å overbevise sine jevnaldrene om at han faktisk hadde hatt en ledende rolle i utviklingen av et av datidens storspill.

– Jeg måtte vise dem tittelskjermen med navnet mitt på, men selv da trodde de at jeg bare hadde «hacket» det inn, sa Hassabis i et intervju med Computer & Video Games i 2006.

Men det sluttet ikke her. Etter endt skolegang havnet han igjen i Molyneux’ selskap, denne gangen hos Lionhead Studios, der Hassabis var hovedansvarlig for programmeringen av den kunstige intelligensen til vesenet ditt i det ambisiøse og innovative (om kanskje også litt skuffende) strategispillet Black & White.

Senere skapte han sitt eget spillstudio, Elixir, der han ledet utviklingen av det ambisiøse og innovative (om kanskje også litt skuffende) strategispillet Republic: The Revolution. Etter to ambisiøse og innovative (om kanskje også litt skuffende) strategispill satset han på noe litt mindre innovativt men kanskje også mer vellykket, i form av det forhåpentligvis ikke selvbiografiske Evil Genius.

Uheldigvis måtte studioet legge ned virksomheten etter Evil Genius, men for karrieren hans var det kanskje like greit, siden han få år senere var med å grunnlegge DeepMind som han i dag leder.

Toppbildet er en kombinasjon av et foto av Theme Park-boksen som jeg har tatt, og et foto av Hassabis tatt av Duncan Hull. Her er den nødvendige lisensteksten for det bildet: By Duncan.Hull – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=153859861

Via Amiga-news.de.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.