Tre arkadespill samlet i én pakke, med GunForce II som et stort høydepunkt.
Inin Games slapp Irem Collection Vol.1 til nåtidens konsoller på tampen av fjordårdet. Vi fikk teste denne på Xbox i fjor, og anmeldelsen av denne kan leses her. Nå har Irem Collection Vol.2 blitt sluppet, og vi har fått en anmelderkode til PlayStation 5 for å ta en nærmere titt.
Hvem er Irem?
Studioet er godt kjent innenfor arkadeverden, og fikk internasjonal suksess på 80-tallet med titlene Moon Patrol, Kung-Fu Master og R-Type. I dag produserer de ikke så mye spill, men har gått over til å lage programvare til pachinko-maskiner. Kort fortalt.
Innholdet
Det er litt færre spill I denne pakken i forhold til første volumet, men vi får noen skikkelige godbiter:
– GunForce (SNES 1992, M-92 Arkade 1991)
– GunForce II (M-92 Arkade 1994)
– Air Duel (M-72 Arkade 1990)
Det følger med forskjellige versjoner av GunForce til arkade, der det fikk egen versjon i Japan, og en egen for Nord-Amerika. Det samme gjelder GunForce II, som også fikk forskjellige utgaver basert på region. Forskjellene i disse versjonene handler som oftest om sensur av blod og endringer av enkelte logoer eller symboler. Jeg har holdt meg til å spille versjonene som kom ut i Japan siden det er som oftest de som blir sett på som de ekte utgavene.
Air Duel
Det første spillet man møter i menyen er Air Duel, så vi starter der. Denne perlen kom kun ut i Japan, og er et vertikalt skytespill hvor skjermen ruller oppover. Det kan velges mellom fire forskjellige luftfartøy, to helikoptre, og to jagerfly, og de har sine egne våpen. Eksempel, jagerflyene skyter rett frem, og oppgraderinger gir angrepet mer styrke og bredde. Helikoptrene har tynnere og svakere våpen, men det snur seg i retningen du vil skyte, mens oppgraderingene gjør det sterkere, og øker mengden kuler per angrep. Mister du et liv må du naturligvis sanke alle oppgraderingene på nytt.
Likheten for de alle er at de starter med tre superbomber som tilintetgjør alle fiender inkludert prosjektiler som kommer i din vei. Spillet er litt mer tilgivelig enn andre jeg har spilt i denne sjangeren, det blir ikke like brått vanskelig som det ofte kan bli i «shoot’em ups». Men det betyr ikke at det er enkelt. Det blir markant vanskeligere jo lenger du kommer, og i de siste nivåene er det kulehelvete som setter deg på prøve. Fordelen her er at du kan virtuelt putte på så mange mynter du trenger. Noe som skiller seg litt ut fra andre spill i sjangeren, er at du får mulighet til å velge et av de andre fartøyene mellom hvert nivå. Og man kan spille sammen to stykker.
GunForce
Neste spill ut er GunForce, et «run and gun»-spill som først kom til arkade i 1991 for så å bli sluppet til Super Nintendo i Nord-Amerika året etterpå. Historien i spillet handler om å redde verden fra en truende fiende. Veldig enkelt og greit i grunn.
Figuren vår starter med et enkelt skytevåpen som kan pekes i nesten alle retninger. Oppgraderinger til våpenet kan man finne i kasser rundtomkring, og man kan også finne midlertidige våpen som har et begrenset antall kuler før man går tilbake til standardvåpenet. Fiendene er mange, og enkelte steder kan de bli temmelig overveldende når de fortsetter å komme mens du prøver å ta knekken på fienden sine forsvarsmekanismer.
Spillet byr også på varierte fremkomstmidler med fastmonterte skytevåpen, som helikoptre, biler, tanks og mer. Dette er uten tvil et vanskelig spill, og det merkes at det ikke er like polert som GunForce II som vi kommer til. Det er veldig begrenset med tid per nivå, som er med på å gjøre det litt småstressende. Super Nintendo versjonen likte jeg ærlig talt ikke veldig godt, kontrollen over figuren er veldig flytende, og det er treg responstid fra man trykker på kontrollen til handlingen skjer på skjermen. Akradeutgaven er mye mer responsiv, og jeg anbefaler dette fremfor konsollutgivelsen.
GunForce II
Sist ut er GunForce II, og for meg er dette høydepunktet i pakken. Originalt fikk det navnet Geo Storm i Japan, men det er en offisiell oppfølger til GunForce. Dette er også et «run and gun»-spill, hvor målet er å redde jorden fra fiender, mutanter, og utenomjordiske skapninger. Til tider kan det minne veldig om Contra-spillene til Konami.
I GunForce II kan man velge mellom to karakterer, Max og Lei. Her kan man spille to stykker sammen. Mye fungerer slik som i det første, man oppgraderer våpnene med sterkere skytsmed begrenset antall kuler. Men det har en artig vri, man har to våpen, altså «dual wielding», som kan siktes i så å si alle retninger. Selve oppgraderingene endrer kun det ene våpenet, mens det andre forblir standardvåpenet.
Underveis i brettene kan man redde kvinnelige krigsfanger, samt plukke opp medaljer som gjør at man går opp i rang etter hvert brett og får høyere poengsum. Midlertidige kjøretøy med supervåpen er det også her. Og gud bedre det her er gøy, det tar helt av! Ikke bare er spillet i seg selv utrolig underholdene, det ser helt fantastisk ut også. Men vent, ligner ikke det litt på Metal Slug-serien? Jo, det gjør det. Og for en god grunn også. Etter at Irem sluttet å produsere spill i en periode på 90-tallet, valgte en gruppe utviklere å danne sitt eget selskap ved navn Nazca Corporation, og utviklet de fire første Metal Slug-titlene for Neo Geo sine arkademaskiner. Senere ble de sammenslått sammen med SNK. GunForce II er også kjent som Metal Slug Zero i spillmiljøet.
Justeringsmuligheter
Noe som har blitt nesten en bransjestandard for nyutgivelser av gamle spillpakker, er at man kan justere på en god del ting i menyene. For eksempel sette på en sort bakgrunn sånn at det ikke er noe kunstverk på sidene av skjermen, retro filtre som emulerer en gammel kasse TV, og vanskelighetsgrad. Det finnes to forskjellige moduser for alle spillene, en som er ment som en original opplevelse, eller en justerbar modus der man kan sette på uendelig med liv og udødelighet.
Konklusjon
Emuleringen av spillene i pakken er det ikke stort å si på. For meg fungerte kontrollene kjapt og fint, utenom i GunForce til Super Nintendo. Nå har jeg aldri spilt originalen av dette på konsoll, men av egen erfaring fra andre spill til maskinen så velger jeg å tro at det er slikt det var, og at det ikke er en feil i selve emuleringen. Alle spillene kan justeres på slik at man kan få definert kontrollene slik man vil, og en spol-tilbake funksjon som kommer godt til nytte. Alt ser bra ut på moderne TV-er, pikslene er skarpe og fine.
Problemet jeg hadde med første volumet på Xbox der man måtte logge inn på brukeren sin for hvert enkelt steg man tok fra hovedmenyen og inn til selve spille, er borte.
Trekkplastrene for meg i denne pakken er uten tvil GunForce II siden jeg har en stor kjærlighet for Metal Slug-serien, og Air Duel er en fin andreplass.
Inin Games har annonsert at det skal slippes totalt fem volumer fra Irem sitt bibliotek, og volum tre har fått en lansering i løpet av 2025 en gang, med spillene Mr.Heli, Mystic Riders, og Dragon Breed. Dette ser jeg frem til!
Irem Collection vol. 2 er ute på PlayStation, Switch og Xbox nå, både digitalt og i fysiske butikker. En samlerutgave er også tilgjengelig. Vi mottok PS5-kode fra utgiveren for testing. Her er en trailer: