MicroProse med nytt Airborne Ranger

Det klassiske krigsspillet fra åttitallet får oppfølger.

Airborne Ranger kom til Commodore 64 og ZX Spectrum i 1987, og ser ved første øyekast ut som et tradisjonelt fugleperspektiv-skytespill av den typen som var så populær på åttitallet. Det er det imidlertid ikke; det er taktisk krigsspill med overraskende mye dybde og frihet til å utføre oppdragene akkurat som du ønsker det selv. Skjønt sniking er nesten alltid den beste løsningen.

Airborne Ranger: Fightout. Litt mer enn 16 farger her.
Airborne Ranger: Fightout. Litt mer enn 16 farger her.

Jeg stiftet først bekjentskap med Airborne Ranger for få år siden, da det dukket opp i serien 4×30 Commodore 64-spill. Det ble et svært hyggelig bekjentskap, og spillet ligger fortsatt i den episke køen av spill som fortjener ordentlige tilbakeblikk, men dere ser jo hvor ofte jeg får tid til å lage slike, så det kan fort bli liggende der i noen tiår.

Uansett, spillet ble opprinnelig laget og utgitt av MicroProse, som har blitt født på ny i nyere tid og nå har kunngjort en oppfølger. Airborne Ranger: Fightout skal bygge på konseptene fra originalspillet, men har samtidig blitt kraftig modernisert. Vi loves rikelig med realisme og dybde, ny 3D-grafikk og muligheten til å spille i samarbeid med opp til tre andre spillere.

Airborne Ranger: Fightout kommer til PC, men det har ikke fått noen slippdato enda. En trailer kan du imidlertid kose deg med:

I dag er det forøvrig Atari som har distribusjonsrettighetene til klassiske Airborne Ranger, og de har gitt ut PC-versjonen fra 1988 på Steam og GOG.

En kommentar om “MicroProse med nytt Airborne Ranger”

  1. Kult! Et spill som jeg flere ganger har tenkt at har et litt unikt gameplay som kunne fungert i en moderne setting med de rette tilpasningene. Dette skal jeg følge!

    Svar

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.