Inntrykk: Farming Simulator 16-bit Edition

Et veldig kult samlerobjekt, men ikke like kult spill.

Det er to måter å se på Farming Simulator 16-bit Edition. Den første er som en kuriositet og et samlerobjekt. Dette er et helt nytt, offisielt Sega Mega Drive-spill i en overraskende stor og populær spillserie på det moderne markedet, utviklet av en av grunnleggerne av selskapet bak serien og med musikk laget av en av legendene fra 16-bit-eraen. Det er DRITKULT at det eksisterer.

Flott boks.
Flott boks.

Den fysiske versjonen av spillet er også skikkelig kul. Coverbildet er fint, og baksiden har den perfekte «gammel spillboks»-stilen med skjermbilder, beskrivelse og skryteliste. Produksjonskvaliteten er høy, og selv om coveret har byttet ut Mega Drive-logoen med utviklernes navn ser alt helt autentisk ut og boksen kunne glidd rett inn i nittitallets spillhylle. Det samme gjelder selve spillkassetten, og vi får også en liten sort/hvitt-manual. Sist, men kanskje ikke minst, er det en kode for nedlastbar versjon og digitalt lydspor i boksen.

Men vi kan også se på Farming Simulator 16-bit Edition som et reelt underholdningsprodukt, for når alt kommer til alt er det jo et spill, det her. Ikke bare en ting å ha i hylla, skjønt jeg skjønner jo at akkurat det holder i massevis for mange. Om du er en av disse kan du egentlig se bort i fra resten av denne teksten, og bare hoppe rett til Strictly Limited Games. Men om du vil kjøpe spillet for spillets skyld, trenger det jo også å representere en verdifull bruk av tiden din. I så fall får det med ett litt mer trøbbel.

Bonde med begrensninger

Farming Simulator 16-bit Edition er altså en Mega Drive-«demake» av Farming Simulator-spillene på PC og konsoll. Du spiller en bonde, og må tjene til livets opphold ved hjelp av markens grøde. Der storebrødrene i serien bruker 3D-grafikk, er naturlig nok denne Mega Drive-versjonen litt forenklet. Her er det det klassiske «skrått ovenfra» Desert Strike-perspektivet som brukes, og alt er i 2D. Det fungerer helt fint, for selv om traktorene er flate «sprites» er de tegnet i nok vinkler til at det ser naturlig ut når de svinger i ulike retninger. Akkurat som helikopteret i Desert Strike, altså.

Takk til Grizzly Games for utlån av maskin.
Takk til Grizzly Games for utlån av maskin.

Spillet har også blitt forenklet hva innhold og spillmekanismer angår. I de store spillene i serien kan du velge mellom en hel rekke forskjellige typer korn og grønnsaker å dyrke, du kan ha husdyr, bygge drivhus og drive skogdrift. For eksempel. I 16-bit Edition kan du kun være hvetebonde.

Som hvetebonde er det i hovedsak tre ting du kan gjøre. Eller , strengt tatt. Du må pløye jordene dine, få såkornet i jorda og så treske kornet når det har grodd ferdig. Alle oppgavene involverer å kjøre traktor med korrekt verktøy eller skurtresker over jordene dine, helst i rette linjer for å få det så effektivt som mulig. Underveis må du fylle drivstoff, kjøpe mer såkorn og selvsagt også selge det ferdig treskede kornet. Du kan også kjøpe mer effektive maskiner, og alle er basert på ekte modeller fra ekte fabrikanter. Tenk det, et nytt Mega Drive-spill med lisensierte motormonstre i 2025.

Få muligheter

Problemet er at nå har jeg i praksis gått gjennom alt du kan gjøre i dette spillet. Og tingene du bruker mest tid på, altså pløying, såing og tresking, er i praksis helt like hverandre. Kjør frem og tilbake over jordene, helst i rette linjer men det funker overraskende godt å virre frem og tilbake også. Det er i praksis ingen utfordringer her, du kan ikke ødelegge eller kjøre traktoren fast og du kan ikke gjøre noe annet galt, det eneste som kan skje er at tids- og drivstoffbruken blir litt ineffektiv om du surrer.

Denne traktoren kan du bruke til å frakte korn med, skjønt det er egentlig like greit å bare bruke skurtreskeren...
Denne traktoren kan du bruke til å frakte korn med, skjønt det er egentlig like greit å bare bruke skurtreskeren…

Slik er hele spillopplevelsen. Det er ingen reelle strategiske valg å ta, ingen årstider som kunne komplisert situasjonen, ingen måter å gjøre feil eller påvirke utfallet av arbeidet ditt utover tidsbruk. Alt går raskt og smertefritt; når du har pløyd og sådd to fulle jorder, er sannsynligvis det første allerede klart for tresking. Så du trenger aldri å bruke hele gården din samtidig engang, det er bare bortkastet tid. Å kjøpe en ny gård? Det gir deg bare andre omgivelser å gjøre akkurat det samme i.

Man kan selvsagt tenke seg at det fungerer som et greit spill å bare surre med mens man egentlig hører på podcast eller radio, eller bare for å fingre med noe mens man kobler helt ut. Og for all del, om du kun har en Mega Drive som spillplattform så er det jo et greit alternativ sånn sett. Men jeg antar det ikke er tilfelle.

I utgangspunktet ser i alle fall spillet ganske pent ut. Grafikken er fargerik og fin, og med pene detaljer. Maskinene gir meg en nostalgisk følelse av å leke med modellbiler og slikt da jeg var liten. Men jeg skulle veldig gjerne likt flere animasjoner, for skjermbildet er veldig statisk. Det er ingen røyk- eller støvskyer, eller visuelle effekter – selv hjulene er helt statiske. Oversiktskartet er også litt skuffende, da det kun viser omgivelsene og hvor de ulike maskinene er. Det hadde vært uendelig mer nyttig om det også viste statusen til de forskjellige jordene.

Dum de dum...
Dum de dum…

Lydsporet er altså laget av Chris Huelsbeck, som du kanskje kjenner fra Turrican-spillene og rikelig med andre klassikere. Det er herlig nostalgisk, og det er tydelig at mannen ikke har glemt gamle kunster. Men det tar neppe lang tid før musikken går deg på nervene likevel, for bakgrunnsmelodien er skikkelig kort og repetitiv.

Konklusjon

Som jeg skrev helt i starten: Det er dritkult at dette spillet eksisterer. Jeg forstår det slik at det opprinnelig ble laget som en bonus for de som kjøpte samlerutgaven av Farming Simulator 25, og for den hensikten fungerer det glimrende. Og for all del, det er også en morsom kuriositet og et kult samlerobjekt for de som bryr seg mest om det (og har økonomien til det). Men som et underholdningsprodukt som skal være givende å bruke tid på er det i mine øyne for enkelt og ensformig.

Men for å avslutte litt positivt, er det jo en solid «tech demo», dette her. Det som trengs for å gjøre Farming Simulator 16-bit Edition til et mer engasjerende spill handler primært om spilldesign og dybde, så det er plenty av forbedringspotensiale innenfor rammene som allerede er laget. Jeg tester gjerne 2028-versjonen når den kommer!

Vi mottok fysisk anmelderkopi av spillet fra Strictly Limited Games. De selger spillet fra nettbutikken sin, der det for tiden er tilgjengelig i to utgaver («retail» og «deluxe» – jeg har altså «retail»-versjonen). En digital versjon er forøvrig tilgjengelig fra utvikler Giants Software.

Takk til Grizzly Games i Kristiansand for utlån av Mega Drive-konsoll og nødvendig tilbehør.

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.