Roguecraft går fra Amiga til Evercade

Den norske indie-yndlingen lanseres i utvidet utgave senere i år.

I fjor sommer slapp norske Badger Punch Games det morsomme «roguelite»-spillet Roguecraft, eksklusivt for Amiga. Fjorårsversjonen ble laget for å kunne fungere på en Amiga 500 fra 1987, med 1 MB RAM, og passet på én Amiga-formatert DD-diskett på 880 kilobytes. Om dette bare er tilfeldige tall for deg, er poenget at spillet ble laget under et heftig sett med begrensninger.

Roguecraft på Evercade.
Roguecraft på Evercade.

Likevel var resultatet et spill som fint kunne passet inn sammen med moderne indie-spill laget på nye plattformer for å se «retro» ut, selv om disse spillene sjeldent tar særlig høyde for begrensningene klassiske spill ble laget under (utover eventuelt å begrense oppløsningen og kanskje også antallet farger på skjermen samtidig til for eksempel 256).

kommer Roguecraft til en moderne plattform, nemlig Evercade. Dette er en (primært) håndholdt konsoll som benytter seg av elektroniske kassetter, og der fokuset generelt er på samlinger av klassiske spill. Men den har også indie-spill i sortimentet, og Roguecraft blir nå det andre indie-spillet som lanseres på egen spillkassett av Evercade selv.

Siden spillet ikke lenger har de samme plassbegrensningene som originalen, har det også blitt utvidet. Vi får helt nye nivåer med ny grafikk, og vi får nye monstre å bekjempe. Ny musikk fra legendariske Jogeir Liljedahl får vi også, samt nye styrkedrikker og andre eksklusive elementer.

Evercade-versjonen av Roguecraft slippes i august, og skal være tilgjengelig for forhåndsbestilling fra i dag av. Her er en trailer:

Den nye versjonen blir altså eksklusiv for Evercade, men Amiga-eiere og andre trenger ikke fortvile – denne utgivelsen representerer det neste steget på Roguecrafts reise, men en liten fugl (eller grevling?) har hvisket i øret vårt at det neppe blir det siste.

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.